Lappeløsninger gavner ikke arbejdsmiljøet - Bygherreforeningen

Blog -

08/06/2017

Lappeløsninger gavner ikke arbejdsmiljøet

Blogindlæg skrevet af: Signe Mehlsen, konsulent i Videntjenesten om arbejdsmiljø for bygherrer og rådgivere

Forleden dag besøgte jeg en byggeplads, hvor man var ved at renovere en skole. Der var tre projekter i gang. Oprindeligt skulle de have kørt i forlængelse af hinanden, men det første projekt var væsentligt forsinket, og derfor var alle tre projekter nu i gang på samme tid. Det betød bl.a. at de forudsætninger, som var lagt ind under projekteringen ikke holdt, og at der var brug for en massiv (arbejdsmiljø) koordineringsindsats for at afgrænse arbejdet fra hinanden.

..

Foto: Billedarkiv, BFA Bygge & Anlæg

Det kan undre mig, at bygherren lader projekterne kører oveni hinanden, i stedet for at sætte bremsen i, da der opstår forsinkelser på første projekt.

Det kan desuden undre mig, at projektets øvrige aktører accepterer de arbejdsvilkår, som det medfører, når alt skal foregå oveni hinanden.

Konkret skulle der renoveres nogle vinduer, men det var ikke muligt at opstille stillads som planlagt, fordi der i mellemtiden var sat gangbroer op. Desuden måtte der ikke placeres noget på terrænet, fordi der skulle foregå arbejder her samtidigt med vinduesrenoveringen.

Der viser sig jo en stor kreativitet i branchen, når der pludselig er en række barrierer for arbejdet. Men det medfører samtidigt nogle lappeløsninger, som da for pokker må gå ud over kvalitet, produktivitet og ikke mindst arbejdsmiljøet.

I Byggeriets Arbejdsmiljøbus og Videntjenesten om arbejdsmiljø for bygherrer og rådgivere møder vi hver dag disse situationer, og vi hjælper så godt vi kan. Men vi ønsker også at fremme en tilgang, hvor planlægningen kommer mere i højsæde, og hvor bygherren og de øvrige aktører slår bremsen i, når noget går skævt, i stedet for at arbejde videre på lappeløsningerne.

Alle i branchen kan bruge vores rådgivning, og vi vil gerne bruges. Det god arbejdsmiljø er en gevinst for for alle i byggeriet, så skal du have et godt råd om arbejdsmiljø i byggeriet er du altid velkommen til at kigge forbi videnstjenestens hjemmesideeller skrive til os.

Dette blogindlæg er tidligere udgivet på renoveringpaadagsordenen.dk. Denne platform er nedlagt, hvorfor indlægget er genudgivet på bygherreforeningen.dk, der tidligere har varetaget driften heraf.

Brand i Børsen: Tid til omtanke, ikke drastiske konklusioner

Henrik L. Bang, direktør i Bygherreforeningen, udtrykker dyb medfølelse med Dansk Erhverv, og sender varme tanker til beredskabet, der kæmpede for at slukke branden og sikre området. Han håber på, at vi kan lære af situationen og bruge den tragiske hændelse til at blive klogere på, hvordan vi forebygger ildebrande og ødelæggelser af historiske bygninger. Også i en situation, hvor vi samtidig arbejder med en bæredygtig omstilling af byggeriet.
19/04/2024/af Sofie Meyer

Bofællesskabsudvikler: ”Jeg stiller nogle andre spørgsmål, og prøver at vende tingene lidt på hovedet”

I månedens bygherreportræt kan du møde Tania Nissen, udviklingsdirektør hos Hyllegaard Udvikling en del af Vanaheimr, der bl.a. udvikler stor-bofællesskab og projekter inden for landbrug og energioptimering. Tania er ny i byggebranchen, og med sit blik ude fra, brænder hun for nyskabelse. Hun er optaget af at optimere processer, og så ønsker hun at udfordre de etablerede metoder og tankegangen omkring risiko, profit og samarbejde.
15/04/2024/af Sofie Ullum Jensen

Psykologisk sikkerhed kan gøre at fejl opdages i tide

Fejl og misforståelser kan koste dyrt på bygge- og anlægsprojekter, både i forhold til tid, økonomi, image og samarbejde, og jo senere fejlene kommer på bordet, desto dyrere risikerer de at blive. Bl.a. derfor vinder nye samarbejdsformer frem, som skaber bedre rammer for medarbejdernes psykologiske sikkerhed, hvor der fx er plads til at indrømme fejl uden at blive dømt eller udstødt. Til en workshop i Samarbejdsløftet i marts blev det tydeligt, at begrebet ikke kun er relevant i en snæver byggepladskontekst, men lige så vigtigt for bygherrerne på ledelsesgangene.
12/04/2024/af Sussi Hansen

Få den nyeste viden fra Bygherreforeningen i din indbakke

Ja tak – send mig Bygherreforeningens nyhedsbrev