Milde vintre giver større risikovillighed hos bygherrer - Bygherreforeningen

27/11/2020

Milde vintre giver større risikovillighed hos bygherrer

Vintrene i Danmark har i de sidste par år været milde, og det har haft indflydelse på risikovilligheden i Byggeri København. Her har man de sidste år taget vejrligsforhold på sig, og kalkuleret med risikoen.

Kig i kalenderen, så burde vinteren være ved at indfinde sig. Kig ud ad vinduet, så er det stadig relativt mildt. Nanna Siegfried er projektchef i Byggeri København og har ansvaret for en række byggeprojekter inden for skole- og daginstitutionsområdet. For Nanna Siegfried har de seneste års milde vintre betydet en højere grad af risikovillighed.

”De sidste år har vi taget alle vejrligsforhold på os som bygherre. Det er en kalkuleret risiko, fordi vi har haft milde vintre”, siger Nanna Siegfried.

Det er primært saltning af indfaldsveje til byggepladser, som Nanna Siegfried nu selv har sat penge af til i budgettet.

Risikovurdering afhænger af projekttypen

Selvom de milde vintre betyder en øget risikovillighed, er der stadig forskellige overvejelser fra projekt til projekt. For Nanna Siegfried er valget af afregningsmodel for vinterforanstaltninger afhængigt af projekttype, projektlængde og entrepriseform.

”Der er forskel på, om det er en renovering eller nybyg. Hvis det er nybyggeri i totalentreprise, lægger jeg en større del af ansvaret for vinterforanstaltninger på entreprenøren. Jeg er mere risikovillig ved en renovering, hvor bygningen jo allerede står der”, udtaler Nanna Siegfried.

I forhold til samarbejdet med entreprenøren om vinterforanstaltninger har Nanna Siegfried et godt råd.

”Det er vigtigt at have aftalt enhedspriser med entreprenøren, inden byggeriet går i gang, så sparer man sig selv for nogle kedelige overraskelser. Når enhedspriserne er aftalt, er det kun timerne, vi skal slås om”.

Værdibyg har samlet fem gode råd fra deres vejledning “Afregning af vinterforanstaltninger”, der kan findes her.

I vejledningen “Afregning af vinterforanstaltninger” kan du også finde tjekskemaer, forslag til dagsordener på vintermøder samt tilbudsliste for årstidsbestemte vinterforanstaltninger.

Nyheden er skrevet af Andreas Holst-Olesen

Brand i Børsen: Tid til omtanke, ikke drastiske konklusioner

Henrik L. Bang, direktør i Bygherreforeningen, udtrykker dyb medfølelse med Dansk Erhverv, og sender varme tanker til beredskabet, der kæmpede for at slukke branden og sikre området. Han håber på, at vi kan lære af situationen og bruge den tragiske hændelse til at blive klogere på, hvordan vi forebygger ildebrande og ødelæggelser af historiske bygninger. Også i en situation, hvor vi samtidig arbejder med en bæredygtig omstilling af byggeriet.
19/04/2024/af Sofie Meyer

Bofællesskabsudvikler: ”Jeg stiller nogle andre spørgsmål, og prøver at vende tingene lidt på hovedet”

I månedens bygherreportræt kan du møde Tania Nissen, udviklingsdirektør hos Hyllegaard Udvikling en del af Vanaheimr, der bl.a. udvikler stor-bofællesskab og projekter inden for landbrug og energioptimering. Tania er ny i byggebranchen, og med sit blik ude fra, brænder hun for nyskabelse. Hun er optaget af at optimere processer, og så ønsker hun at udfordre de etablerede metoder og tankegangen omkring risiko, profit og samarbejde.
15/04/2024/af Sofie Ullum Jensen

Psykologisk sikkerhed kan gøre at fejl opdages i tide

Fejl og misforståelser kan koste dyrt på bygge- og anlægsprojekter, både i forhold til tid, økonomi, image og samarbejde, og jo senere fejlene kommer på bordet, desto dyrere risikerer de at blive. Bl.a. derfor vinder nye samarbejdsformer frem, som skaber bedre rammer for medarbejdernes psykologiske sikkerhed, hvor der fx er plads til at indrømme fejl uden at blive dømt eller udstødt. Til en workshop i Samarbejdsløftet i marts blev det tydeligt, at begrebet ikke kun er relevant i en snæver byggepladskontekst, men lige så vigtigt for bygherrerne på ledelsesgangene.
12/04/2024/af Sussi Hansen

Få den nyeste viden fra Bygherreforeningen i din indbakke

Ja tak – send mig Bygherreforeningens nyhedsbrev