27/10/2023

Råd, viden og inspiration fra branchen: Sådan får du din strategi for samarbejde til at leve

Repræsentanter fra virksomheder og organisationer, der har tilsluttet sig Samarbejdsløftet, er til en workshop i starten af oktober kommet med anbefalinger til, hvordan man får sin strategi for samarbejde ud at leve i sin virksomhed, organisation eller sit byggeprojekt. Samarbejdsløftet lancerer nu et nyt vidensområde, hvor du kan finde de 25 råd samt viden og inspiration fra virksomheder og organisationer på tværs af byggeriet.

”Vi taler meget om strategi, men den skal ud at leve i den virkelige verden. Det handler om at være proaktiv og handle i de forløb, vi sidder i. Hvis ikke strategien kommer ud og leve i virkeligheden, er arbejdet gået tabt”

Sådan lød det fra en af deltagerne, der var mødt op til Samarbejdsløftets første workshop, som er en del af det, man forpligtiger sig til at deltage i, når man tilslutter sig. Her var omdrejningspunktet ’strategier for et bedre samarbejde’, der foregik tirsdag den 10. oktober hos Arkitektforeningen.

Til workshoppen var godt 25 aktører fra hele byggeriets værdikæde mødt op for i fællesskab at finde anbefalinger for, hvordan man i virksomheder, organisationer og byggeprojekter kan få samarbejdsstrategier til at leve. På baggrund af tre oplæg fra hhv. Byggeri København, Urban Agenda, og GC Jensen, formulerede workshopdeltagerne sammen konkrete og handlingsorienterede råd med afsæt i egne erfaringer. Og det er der nu kommet 25 anbefalinger ud af det til resten af branchen om.

Strategisk valg

”Rådene vi sammen er kommet frem til vidner om, at godt samarbejde, både internt og eksternt, er et strategisk valg, der handler om handler om kultur og menneskelige relationer. Det er helt essentielt at inddrage både medarbejdere og interessenter i strategiarbejdet, så ejerskabet bliver stærkt i alle led og dermed skaber en ny samarbejdsorienteret kultur, der lever iblandt medarbejderne”, lyder det fra Christina Schultz, sekretariatschef i Byggeriets Samfundsansvar.

Christina Schultz fortsætter:

“Samtidig ser vi også, at samarbejde optræder i som et parameter, man faktisk skal have beskrevet processer for i stort set alle områder af den sociale del af CSRD-rapporteringen, som de fleste virksomheder og organisationer skal begynde at forholde sig til.”

Råd og anbefalinger

Find de 25 råd og anbefalinger fra branchen her, hvor du bl.a. også kan finde præsentationer fra oplægsholderne med viden og inspiration til, hvordan de griber strategier for samarbejde an i deres forskellige organisationer og virksomheder.

Find vidensområdet her.

Læs mere om Samarbejdsløftet og tilslutning.

Nyheden er skrevet af Freya Andersen

Psykologisk sikkerhed kan gøre at fejl opdages i tide

Fejl og misforståelser kan koste dyrt på bygge- og anlægsprojekter, både i forhold til tid, økonomi, image og samarbejde, og jo senere fejlene kommer på bordet, desto dyrere risikerer de at blive. Bl.a. derfor vinder nye samarbejdsformer frem, som skaber bedre rammer for medarbejdernes psykologiske sikkerhed, hvor der fx er plads til at indrømme fejl uden at blive dømt eller udstødt. Til en workshop i Samarbejdsløftet i marts blev det tydeligt, at begrebet ikke kun er relevant i en snæver byggepladskontekst, men lige så vigtigt for bygherrerne på ledelsesgangene.
12/04/2024/af Sussi Hansen

Kommuner mangler redskaber til bæredygtig byudvikling

Kommunerne sidder med en væsentlig nøgle til bæredygtig udvikling: Det hele starter med planlægningen af hvad, hvor og hvordan, der skal bygges. Men de mangler redskaber og hjemmel i planloven til at stille krav til private bygherrer og ejendomsudviklere. Det viser en ny undersøgelse igangsat af Arkitektforeningen i regi af ”Strateginetværket for bæredygtigt byggeri”. Undersøgelsen kommer også med en række konkrete anbefalinger til politikerne.
10/04/2024/af Andreas Holst-Olesen

Bygherreprisen 2024 sætter fokus på den eksperimenterende og nytænkende bygherre

Nu er der åbent for indstillinger til Bygherreprisen 2024, der i år stiller skarpt på den eksperimenterende og nytænkende bygherre. Med de udfordringer vores samfund og verden står overfor, søger vi i år bygherrer som har lysten, modet og evnen til at eksperimentere og nytænke deres tilgange til byggeri for at dække nye behov og håndtere fremtidens udfordringer inden for bl.a. klimasikring, bæredygtighed og fx ressourceknaphed. Prisen uddeles sammen med Boligfonden Kuben i samarbejde med Licitationen.
05/04/2024/af Sussi Hansen

Få den nyeste viden fra Bygherreforeningen i din indbakke

Ja tak – send mig Bygherreforeningens nyhedsbrev