Nyhed -

15/06/2023

Brancheorganisationer vil starte bevægelse for at styrke samarbejdet i byggeriet

Virksomheder i byggeriet bruger milliarder af kroner på at løse juridiske konflikter hvert år. Det har store omkostninger for både bundlinjen, kvaliteten af byggeri og ikke mindst for samarbejdet i branchen. Derfor går Bygherreforeningen nu sammen med Byggeriets Samfundsansvar og CPH Mediation & Negotiation om et nyt initiativ, der skal fremme en bevægelse på tværs af værdikæden, som forebygger og løser uenigheder på nye måder gennem bl.a. proaktiv konflikthåndtering og nye samarbejdsformer. Initiativet går under navnet ”Samarbejdsløftet”.

Det anslås, at danske virksomheder årligt bruger 18,3 mia. kr. på at løse juridiske konflikter. Det svarer til to tredjedele af prisen på en ny Øresundsbro, hvis den skulle bygges i dag. For den enkelte virksomhed betyder det, at de bruger 8,2 pct. af deres resultat efter skat på at bekrige deres samarbejdspartnere. Og for byggebranchen anslås dette tal at være på hele 14,1 pct, næsten dobbelt så højt.

Selvom de nye regler i AB18 skulle bidrage til, at uoverensstemmelser i højere grad bliver løst af parterne selv ved brug af løsningstrappen, mediation og mægling, viser tal fra Voldgiftsnævnet, at der kun er et meget beskedent fald i antallet af voldgiftssager og at de nye konfliktløsningsredskaber endnu kun bruges i begrænset omfang. Derfor er Bygherreforeningen gået sammen med Byggeriets Samfundsansvar og CPH Mediation & Negotiation om et nyt initiativ under navnet ”Samarbejdsløftet”, der skal forpligtige byggeriets parter til at fremme samarbejdet og tage de nye metoder til konflikthåndtering i brug:

”Vi ønsker at skabe en bevægelse i blandt byggeriets virksomheder, hvor vi sammen sætter fokus på det gode samarbejde. I stedet for juridiske slagsmål, skal vi bruge vores ressourcer på innovation, grøn omstilling og til at skabe et godt psykisk og fysisk arbejdsmiljø for de mennesker de, der arbejder i branchen. Færre konflikter og et bedre samarbejdsklima vil også gøre det mere attraktivt at søge ind i branchen. Derfor opfordrer vi virksomhedsledere til at skrive under og blive en del af en bevægelse, der aktivt fremmer samarbejdet” udtaler Christina Schultz, sekretariatschef i Byggeriets Samfundsansvar.

Initiativet er inspireret af 21st Century Pledge, hvor mere end 4.000 virksomheder i USA, herunder gigantvirksomheder som Microsoft, Pepsi, IBM, Mastercard, Shell, Virgin, Xerox m.fl.), har skrevet under på at gå sammen om at fremme en bedre samarbejdskultur.

Store forandringer kræver samarbejde

Henrik L. Bang direktør i Bygherreforeningen ser et stort behov for at styrke samarbejdet i branchen:
”Store forandringer står for døren i forhold til innovation, digitalisering og nye krav på bæredygtighedsområdet, og netop derfor er det vigtigere end nogensinde, at vi fremmer en god samarbejdskultur i byggebranchen. Normen bør være, at man arbejder proaktivt med det gode samarbejde fremfor at vente til samarbejdet er kørt af sporet og man ender i Voldgiftsnævnet”.

Ved at tilslutte sig Samarbejdsløftet, forpligtiger man sin virksomhed til at forebygge og håndtere uoverensstemmelser og konflikter ved brug af tillids- og interessebaserede samarbejdsformer, dialog og konstruktive forhandlinger. Det kan fx være ved at gøre brug af partnerskaber, mediation, mægling eller lignende samarbejdsfremmende processer.

”Der vil stort set altid opstå uenigheder på et byggeprojekt. Så for at undgå, at uenighederne ender i dyre og langvarige juridiske slagsmål, handler det om at foregribe dem på en proaktiv måde fra start. Ved at mobilisere en bevægelse, der fremmer samarbejdet, er vores ønske at skubbe på en mere konstruktiv og bæredygtig tilgang til konfliktløsning i byggebranchen” udtaler Thomas Bloch Samsø, partner i CPH Mediation & Negotiation og fortsætter:

”For at løfte samarbejdsniveauet i branchen, ønsker vi også at skabe et forum, hvor byggebranchens aktører kan få og dele viden, og i det hele taget inspirere hinanden til gavn for virksomhederne selv og for branchen som helhed. De virksomheder, der tiltræder Samarbejdsløftet, opfordrer vi derfor til at deltage i projektets gratis workshops, hvor der fokuseres på konkrete erfaringsbaserede og samarbejdsfremmende tiltag” afslutter han.

Projektet er støttet af Realdania, Dreyers Fond og Grundejernes Investeringsfond.

Læs mere om Samarbejdsløftet

Nyheden er skrevet af Freya Andersen

Styrk din faglighed på et af vores kommende arrangementer

  • 28
    februar
    Byggeri, drift og anlæg - København

    Brug Drift Byg 2024

    I 2024 samler Bygherreforeningen og Dansk Facilities Management igen branchen til en spændende dag med fokus på den vigtige brobygning mellem drift og byggeri. Vær med, når vi sammen ser…

  • 29
    februar
    Byggeriets aftaler - København & Online

    Uddannelsesforløb: Byggeriets aftaler

    Vi har samlet et uddannelsesforløb til dig, der vil have grundigt kendskab til byggeriets aftaler. Forløbet består af en række kurser, som Bygherreforeningen anbefaler bygherrer, der arbejder med aftaler i…

  • 29
    februar
    Byggeriets aftaler - København

    AB18 for bygherrer

    På dette efterhånden klassiske AB-kursus får du en grundig indføring i AB18 og en gennemgang af aftalesystemet – herunder de væsentligste ændringer og nyskabelser, der er kommet siden AB92. Kurset…

Få den nyeste viden fra Bygherreforeningen i din indbakke

Ja tak – send mig Bygherreforeningens nyhedsbrev