Vinder af Bygherreprisen 2022: "Responsen har været overvældende"

09/06/2023

Vinder af Bygherreprisen 2022: “Responsen har været helt vildt overvældende”

CPH Village vandt Bygherreprisen 2022 for deres stærke ambitioner om at bygge klimamæssigt og socialt bæredygtige studieboliger. Fra at blive set som en lidt alternativ aktør, som stod på sidelinje i branchen, blev CPH Village pludselig en, som alle ville tale med, fortæller en af stifterne.

I november 2022 vandt CPH Village prisen som Årets Bygherre for deres studieboliger på bl.a. Refshaleøen, i Jernbanebyen samt på Amagerbro og Nørrebro i København. Juryen hæftede sig ved deres stærke og skalerbare forretningsmodel, der imødekommer flere globale problemstillinger, herunder behovet for at skabe betalbare boliger for unge i byerne, og behovet for at opføre byggeri inden for den planetære grænse.

Siden de fik overrakt prisen i november, har de oplevet en overvældende interesse fra omverdenen.

Fra outsidere til etablerede stærke spillere

Da Magnus Emmanuel trådte op på scenen til Building Awards 2022 sammen med de to medstiftere, Michael Deichmann Plesner og Frederik Noltenius Busck, vidste han endnu ikke hvad der var i vente for deres relativt lille og nyopstartede virksomhed.

Vi har altid været lidt på sidelinjen, og dem med nogle alternative og særlige ideer og projekter. Bygherreprisen har givet os en stor anerkendelse, og sendt et signal ud til resten af branchen om at tage os alvorligt. Og det har vi virkelig kunne mærke.” siger Magnus Emanuel, Head of Project Developement og fortsætter:

“Helt konkret blev vi i løbet af vinteren kontaktet af stort set samtlige almene boligorganisationer i Danmark, der gerne vil snakke om samarbejde og udveksle erfaring. Derudover er vi blevet kontaktet af flere andre store bygherrer og andre store organisationer, der ville snakke med os. Responsen har været helt vildt og overvældende. Det er fedt at opleve, at vi som lille virksomhed i et stort spil, kan være med til at rykke på udviklingen i branchen”.

Rykket på selvforståelsen

Også på de indre linjer har Bygherreprisen været med til at rykke på udviklingen.

“At vinde Bygherreprisen har helt klart været med til at rykke på vores selvforståelse. Vi har fået en større legitimitet og berettigelse. En ting er at vinde prisen og få en stor eksponering, men en anden vigtig læring har også været at få juryen på besøg og vise vores produkt frem, og italesætte det, vi kan og laver. Det har der været stor læring i” fortæller Magnus Emanuel.

Nye bygherrer skal nomineres

Årets Bygherre skal kåres igen i efteråret, og denne gang er det det gode lederskab på udviklingen mod mere bæredygtighed, der er kriteriet for indstillinger.

”I år stiller vi skarpt på en bygherre, der udviser et stærkt og aktivt lederskab og som sætter retning på sit byggeprojekt, og på sin funktion i sin egen organisation, men også i samfundet som helhed. Årets bygherre udfordrer normalen i branchen og inspirerer til forandring og nytænkning gennem et stærkt lederskab. Vi hædrer innovation, digitalisering og opgør med silotankegangen i branchen samt de værdiskabende samarbejder og processer” udtaler Jesper Malm, områdechef for kommunikation og indflydelse i Bygherreforeningen.

”Vi opfordrer alle, der kender en bygherre eller projekt, der har udvist stærkt lederskab mod en bæredygtig udvikling til at indstille dem til Bygherreprisen 2023. Vi har en stand af topprofessionelle og virkelig dygtige bygherrer derude, og de skal frem i lyset!” afslutter han.

Bygherreprisen uddeles i samarbejde med Boligfonden Kuben til Building Awards i november. I juryen til Bygherreprisen sidder Henrik Mielke, næstformand i Boligfonden Kuben og administrerende koncerndirektør for MT Højgaard Holding, Palle Adamsen, adm. direktør for Lejerbo (formand for bedømmelseskomitéen), Peter Fangel Poulsen, stifter af BAUHERR og bestyrelsesformand for Bygherreforeningen, Sine Juul Praastrup, Vice President, COWI’s byggeridivision, Aarhus. Dette år byder juryen også velkommen til Anne Beim, der er professor, ph.d. og centerleder i CINARK, Det Kongelige Akademi. Juryen får sparring af Jesper Malm, områdechef for kommunikation og indflydelse i Bygherreforeningen og Henrik L. Bang, direktør i Bygherreforeningen.

Lynindstil kandidater til Bygherreprisen 2023

Nyheden er skrevet af Jesper Malm

Brand i Børsen: Tid til omtanke, ikke drastiske konklusioner

Henrik L. Bang, direktør i Bygherreforeningen, udtrykker dyb medfølelse med Dansk Erhverv, og sender varme tanker til beredskabet, der kæmpede for at slukke branden og sikre området. Han håber på, at vi kan lære af situationen og bruge den tragiske hændelse til at blive klogere på, hvordan vi forebygger ildebrande og ødelæggelser af historiske bygninger. Også i en situation, hvor vi samtidig arbejder med en bæredygtig omstilling af byggeriet.
19/04/2024/af Sofie Meyer

Bofællesskabsudvikler: ”Jeg stiller nogle andre spørgsmål, og prøver at vende tingene lidt på hovedet”

I månedens bygherreportræt kan du møde Tania Nissen, udviklingsdirektør hos Hyllegaard Udvikling en del af Vanaheimr, der bl.a. udvikler stor-bofællesskab og projekter inden for landbrug og energioptimering. Tania er ny i byggebranchen, og med sit blik ude fra, brænder hun for nyskabelse. Hun er optaget af at optimere processer, og så ønsker hun at udfordre de etablerede metoder og tankegangen omkring risiko, profit og samarbejde.
15/04/2024/af Sofie Ullum Jensen

Psykologisk sikkerhed kan gøre at fejl opdages i tide

Fejl og misforståelser kan koste dyrt på bygge- og anlægsprojekter, både i forhold til tid, økonomi, image og samarbejde, og jo senere fejlene kommer på bordet, desto dyrere risikerer de at blive. Bl.a. derfor vinder nye samarbejdsformer frem, som skaber bedre rammer for medarbejdernes psykologiske sikkerhed, hvor der fx er plads til at indrømme fejl uden at blive dømt eller udstødt. Til en workshop i Samarbejdsløftet i marts blev det tydeligt, at begrebet ikke kun er relevant i en snæver byggepladskontekst, men lige så vigtigt for bygherrerne på ledelsesgangene.
12/04/2024/af Sussi Hansen

Få den nyeste viden fra Bygherreforeningen i din indbakke

Ja tak – send mig Bygherreforeningens nyhedsbrev