De fem bedste råd til en god renoveringsproces - Bygherreforeningen

Blog -

17/08/2015

De fem bedste råd til en god renoveringsproces

Blogindlæg skrevet af: Rolf Simonsen,Programdirektør, Værdibyg

 

_WFO6835[1]

 

 

 

 

 

 

Renoveringsprojekter er ikke det samme som nybyggeri. Der er særlige betingelser i renovering, som betyder, at man skal gribe tingene an på en særlig måde – der skal tages hensyn til det eksisterende byggeri og arkitektur, man skal forholde sig til brugere eller beboere, mens man renoverer, trange pladsforhold, ændringer, når tingene ikke er som forventet og så videre…

Og dog: Når vi ser på, hvad der er vigtigt for at opnå produktivitet og effektivitet i renoveringsprojekter, er der lighedspunkter med nybyggeri – men ofte med særlige renoveringstvist og betingelser.

Her er fem af Værdibygs bedste råd til den gode renoveringsproces:

1. Gør et godt forarbejde – det skaber det bedste grundlag
I renoveringsprojekter er man nødt til at forholde sig til det eksisterende byggeri. Det kræver, at man laver et ordentligt forarbejde, inden man går i gang. Det gælder både tidligt, når man skal vurdere, hvordan renoveringen vil spille sammen med den eksisterende arkitektur og værdier i byggeriet – men også senere, når man skal bruge en opmåling med en passende detaljering, for at sikre, at nye komponenter passer ind i det eksisterende. Grundlaget for et godt projekt kommer både med overvejelser om de overordnede løsninger, men også konkrete forundersøgelser og screeninger, der afslører den eksisterende bygnings ”hemmeligheder”, så disse ikke bliver til ubehagelige overraskelser, når projektet er i gang. At vurdere omfanget af forundersøgelser er en kunst, men resultatet – en slags strategi for renoveringen – er afgørende for at kunne lave et godt udbud og et godt projekt.

2. Få styr på risiko
Renovering indeholder altid en grad af usikkerhed. Og usikkerhed er en risiko, der koster penge. Derfor er det i renovering særligt vigtigt at have fokus på projektets risici. Både indledningsvis og løbende bør renoveringsprojektets parter i fællesskab forsøge at identificere de største risici i projektet og lave planer for, hvordan risici reduceres eller hvilket beredskab, der skal etableres, hvis noget ske.

3. Skab et godt samarbejde
Det kan virke banalt, men et godt samarbejde er et af de vigtigste elementer i et effektivt byggeprojekt. Særligt i renovering er der behov for, at parterne kommer tættere på hinanden, så det bliver nemmere at løse de udfordringer, der altid dukker op undervejs. Man kan sagtens kickstarte et godt samarbejde med et opstartsmøde/workshop, hvor projektet præsenteres og hvor deltagerne aftaler spilleregler for samarbejde og konflikter i projektet. Derudover er det vigtigt med en løbende tæt planlægning og koordinering mellem fagene, så alle er med, når der kommer ændringer og udfordringer i projektet.

4. Husk at kommunikere
I sammenhæng med det gode samarbejde er det vigtigt med en god kommunikation – både internt i projektet og eksternt til brugere/beboere og interessenter. Det er vigtigt, at man i projektet identificerer de forskellige grupper, der skal kommunikeres til og planlægger, hvordan man mest effektivt kommunikerer.

5. Gennemfør projektoptimering og projektgennemgang
En konkret aktivitet, som favner de fire ovenstående er at gennemføre en projektoptimering, når entreprenøren er på plads i projektet. I projektoptimeringen gennemgår parterne projektet og bliver enige om de ting, der måske ikke er helt på plads. Entreprenørens erfaringer kan bringes tidligt ind i projektet, og parterne kan i fællesskab identificere og håndtere risici.

 

Er det ikke lettere sagt end gjort?
Ofte kan gode råd som disse være lettere skrevet i et blogindlæg end udført i praksis. Derfor har vi i Værdibyg arbejdet på at gøre dem så nemme at anvende som muligt. Værdibyg samarbejder på tværs for at samle viden og praktiske erfaringer fra dygtige fagfolk fra hele byggeriet. Sammen har vi det seneste 1½ år arbejdet på nye konkrete og handlingsrettede vejledninger til byggeprocessen i renovering.

Vejledningerne er gratis. De første er udgivet og kan hentes på www.vaerdibyg.dk – de sidste kommer i løbet af efteråret 2015.

 

Dette blogindlæg er tidligere udgivet på renoveringpaadagsordenen.dk. Denne platform er nedlagt, hvorfor indlægget er genudgivet på bygherreforeningen.dk, der tidligere har varetaget driften heraf.

Aktuelt

Brand i Børsen: Tid til omtanke, ikke drastiske konklusioner

Henrik L. Bang, direktør i Bygherreforeningen, udtrykker dyb medfølelse med Dansk Erhverv, og sender varme tanker til beredskabet, der kæmpede for at slukke branden og sikre området. Han håber på, at vi kan lære af situationen og bruge den tragiske hændelse til at blive klogere på, hvordan vi forebygger ildebrande og ødelæggelser af historiske bygninger. Også i en situation, hvor vi samtidig arbejder med en bæredygtig omstilling af byggeriet.
19/04/2024/af Sofie Meyer

Bofællesskabsudvikler: ”Jeg stiller nogle andre spørgsmål, og prøver at vende tingene lidt på hovedet”

I månedens bygherreportræt kan du møde Tania Nissen, udviklingsdirektør hos Hyllegaard Udvikling en del af Vanaheimr, der bl.a. udvikler stor-bofællesskab og projekter inden for landbrug og energioptimering. Tania er ny i byggebranchen, og med sit blik ude fra, brænder hun for nyskabelse. Hun er optaget af at optimere processer, og så ønsker hun at udfordre de etablerede metoder og tankegangen omkring risiko, profit og samarbejde.
15/04/2024/af Sofie Ullum Jensen

Psykologisk sikkerhed kan gøre at fejl opdages i tide

Fejl og misforståelser kan koste dyrt på bygge- og anlægsprojekter, både i forhold til tid, økonomi, image og samarbejde, og jo senere fejlene kommer på bordet, desto dyrere risikerer de at blive. Bl.a. derfor vinder nye samarbejdsformer frem, som skaber bedre rammer for medarbejdernes psykologiske sikkerhed, hvor der fx er plads til at indrømme fejl uden at blive dømt eller udstødt. Til en workshop i Samarbejdsløftet i marts blev det tydeligt, at begrebet ikke kun er relevant i en snæver byggepladskontekst, men lige så vigtigt for bygherrerne på ledelsesgangene.
12/04/2024/af Sussi Hansen

Styrk din faglighed på et af vores kommende arrangementer

[av_custom_masonry_entries 0_pos_post='' 1_pos_post='' 2_pos_post='' 3_pos_post='' post_terms='Kursusemne,48,50,58,56,57,51,54,49,59,52,63,55' nr_posts='3' nr_off_posts='' post_order='ASC' grid_layout='without_top' top_image='http://bygherreforeningen.kathlab.dk/wp-content/uploads/2018/06/Overblik-over-ændringer-i-AB.jpg' attachment='2544' attachment_size='full' masonry_filter='hide' av_uid='av-jia0oanc' custom_class='']

Få den nyeste viden fra Bygherreforeningen i din indbakke

Ja tak – send mig Bygherreforeningens nyhedsbrev