Er privat bureaukrati bedre for renovering end offentligt? - Bygherreforeningen

Blog -

15/05/2015

Er privat bureaukrati bedre for renovering end offentligt?

Blogindlæg skrevet af: Gert Johansen, Formand for Konstruktørforeningen

 

Konstruktørforeningen er i udgangspunktet særdeles positivt indstillede over for alle forslag, der kan medvirke til at øge mængden af renoveringsarbejder. Kodeordene for os er kvalitet, effektivitet og sikkerhed i byggeriet og i processerne.  Og alt som styrker disse aspekter, bakker vi op om. Desværre tyder alt på, at det vil sænke effektiviteten betragteligt, hvis man fjerner den tekniske sagsbehandling fra kommunerne.

 

Byggesagsbehandling Foto: Nicolai Perjesi

Byggesagsbehandling Foto: Nicolai Perjesi

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Renovering er kompleks

Som bekendt er renoveringsopgaven en af de mest komplekse opgaver i byggeriet. Både i forhold til projektering, planlægning, udførelse og drift er det en fordel med et tæt samarbejde med myndighederne. Ikke mindst fordi, det er de offentlige myndigheder – p.t. kommunerne, som ligger inde med væsentlig historisk dokumentation, udover selvfølgelig den tekniske kompetence og kendskabet til de lokale forhold. I øvrigt har den kommunale byggesagsbehandling et stort bagkatalog af fagpersoner, kontakter og referencer, som der trækkes på, når det kniber med egne kompetencer og som langt overstiger, hvad eksisterende rådgivervirksomheder i dagens Danmark kan mønstre. Hvem skal desuden opbevare dokumentationen på de mange renoveringer gennem tiden, og hvor finder de historiske, tekniske data, hvis man vil renovere?

 

Gert Johansen. Foto: Nicolai Perjesi

Gert Johansen. Foto: Nicolai Perjesi

 

 

 

 

 

 

 

Erfaring fra New Zealand

I New Zealand har man privatiseret byggesagsbehandlingen. Ifølge et af vores medlemmer er det ikke usædvanligt, at det koster mellem 175-300.000 DKK at få byggesagsbehandlingen gennemført på et enfamilieshus, hvis der er tale om et unikt, ikke typegodkendt hus. Og den pris er naturligvis ledsaget af rapporter og checklister med mange personers underskrifter og ansvarsfraskrivelser. Hvis man forestiller sig den slags overført til ukurante danske byhuse eller diverse unikke byggerier fra 60’erne og 70’erne, så er der nogen, der skal finde den store pung frem – og så er der endnu ikke blevet renoveret noget som helst. Tværtimod. Problemet med det er også, at landet vil blive bragt endnu længere bagud i forhold til at få energirenoveret de mange enfamilieshuse. Dermed sparker regeringen landet endnu en tak bagud i forhold til at nå sine egne klimamål for 2050.

 

privat bureaukrati bedre for renovering end offentligt?

Er privat bureaukrati bedre for renovering end offentligt?

 

 

 

 

 

 

 

 

Bedre ideer er vejen frem

Der er mange gode takter i optimering af byggesagsbehandlingen. De digitale potentialer er langt fra udnyttede. Ensartede sagsbehandlingstider og priser er man kommet et stykke med allerede. Og service- og rådgivningsfunktionen overfor bygherrerne roses ofte, hvad enten der er tale om små eller store bygherrer. Nogle steder er flere kommuner gået sammen i kommunale fællesskaber for at pulje ressourcerne, og det er naturligvis også en vej at gå. For det kan blive bedre, end det er nu.

Men at forestille sig at en udskillelse af den tekniske byggesagsbehandling vil booste renoveringsindsatsen og give fordele, der overstiger privatiseret fordyrelse og bøvl… Det kræver en meget god fantasi.

 

Dette blogindlæg er tidligere udgivet på renoveringpaadagsordenen.dk. Denne platform er nedlagt, hvorfor indlægget er genudgivet på bygherreforeningen.dk, der tidligere har varetaget driften heraf.

Aktuelt

Styrk din faglighed på et af vores kommende arrangementer

maj
7
Strategi og ledelse

Bygherrernes Lederuddannelse

Bygherreforeningen udbyder en ny uddannelse målrettet ledere i bygherreorganisationer. Uddannelsen tager udgangspunkt i din særlige rolle som leder af en bygherreorganisation og klæder dig på til at blive en strategisk sparringspart, der kan rådgive din...

maj
15
Bæredygtighed

Bæredygtighed i udbud

Hvordan arbejder du med bæredygtighed i dine udbud, så du sikrer dig, at det, der er tænkt allerede i programfasen, fastholdes frem til aflevering og overgang til drift? På dette kursus får du inspiration til,...

maj
16
Byggeriets aftaler

YBB19: Ydelsesbeskrivelse for bygherrerådgivning

Bliv fortrolig med Ydelsesbeskrivelse for Bygherrerådgivning, YBB19, og hør hvordan du kan bruge den til at sætte rammen for et godt samarbejde. Kurset giver dig et godt overblik over ydelsesbeskrivelsen og gode råd til, hvordan...

maj
22
Byggeri, drift og anlæg

Bæredygtig renovering og transformation

Sammenlignet med fokus på nybyggeri, så er der behov for mere spotlight på transformation og renovering. Fokus på den eksisterende bygningsmasse er helt afgørende for at nedsætte byggebranchens samlede klimaaftryk. På dette seminar kigger vi...

maj
23
Styring og økonomi

Budgetplanlægning i byggeprojekter – dynamiske styringsværktøjer

Bliv skarp på den tidlige budgetplanlægning og få inspiration til, hvordan du som bygherre kan bruge den økonomiske ramme for projektet aktivt. På dette kursus får du en introduktion til budgetlægning, økonomistyring og risikohåndtering gennem...

maj
23
Styring og økonomi

Uddannelsesforløb: Styring og økonomi for bygherrer

Tag et samlet uddannelsesforløb i ’Styring og økonomi for bygherrer’ og bliver dermed klædt på til at styre dit projekt sikkert i mål. Bemærk, at alle kurser fortsat kan købes som enkeltkurser.

Få den nyeste viden fra Bygherreforeningen i din indbakke

Ja tak – send mig Bygherreforeningens nyhedsbrev