Hovedentreprenøren efterspørger lærlingeklausul - Bygherreforeningen

Case -

15/03/2024

Hovedentreprenøren efterspørger lærlingeklausul

På en byggesag i Bellahøj er man hos hovedentreprenøren Nordstern i fuld gang med at gøre sig erfaringer med Bygherreforeningens systematiske lærlingeindsats. Håbet er, at en lærlingeklausul bliver standarden, så der kan uddannes mere faglært arbejdskraft.

På en byggesag i Bellahøj er man hos hovedentreprenøren og ejendomsudvikleren Nordstern i fuld gang med at gøre sig erfaringer med Bygherreforeningens systematiske lærlingeindsats. Det er projektchef Alexander Røjkjær Davidsen og projektassistent Kirsten Mejnholdt, der står i spidsen for indsatsen på entreprenørsiden i samspil med deres bygherre AAB. Med sparring fra Bygherreforeningen har de implementeret flere forskellige tiltag i lærlingeindsatsen bl.a. brugen af lærlingeplanen, opstartsmøder for entreprenører om lærlinge og lærlingecafeen.

“Jeg håber, det bliver standard, at bygherren skriver lærlingeklausuler ind i sin kontrakt. Det oplever vi ikke, er tilfældet i dag. I bund og grund burde det være sådan, at alle i værdikæden er deres ansvar bevidst,” udtaler seniorchef i Nordstern, Alexander Røjkjær Davidsen, og fortsætter:

”Vi har en god dialog med AAB i forhold til, hvad vi måler på. Vi har en åben og ærlig snak om det og en fælles forståelse. Men så længe, der er mange, der ikke har uddannelse af lærlinge som en strategisk prioritet, er det svært at holde branchen kørende. Mange gange skal det gå hurtigt, og det bliver ikke prioriteret. Det er vigtigt at få afmystificeret lærlingeindsatsen og få formidlet, at det ikke kræver enormt mange ressourcer. Benarbejdet bliver gjort i starten, og så snart man har haft en god dialog om det, så ender det som en naturlig ting hos alle.”

Læs mere om Bygherreforeningens lærlingeindsats og find resultater, værktøjer og flere cases

Nyheden er skrevet af Freya Ghadban Andersen

Brand i Børsen: Tid til omtanke, ikke drastiske konklusioner

Henrik L. Bang, direktør i Bygherreforeningen, udtrykker dyb medfølelse med Dansk Erhverv, og sender varme tanker til beredskabet, der kæmpede for at slukke branden og sikre området. Han håber på, at vi kan lære af situationen og bruge den tragiske hændelse til at blive klogere på, hvordan vi forebygger ildebrande og ødelæggelser af historiske bygninger. Også i en situation, hvor vi samtidig arbejder med en bæredygtig omstilling af byggeriet.
19/04/2024/af Sofie Meyer

Bofællesskabsudvikler: ”Jeg stiller nogle andre spørgsmål, og prøver at vende tingene lidt på hovedet”

I månedens bygherreportræt kan du møde Tania Nissen, udviklingsdirektør hos Hyllegaard Udvikling en del af Vanaheimr, der bl.a. udvikler stor-bofællesskab og projekter inden for landbrug og energioptimering. Tania er ny i byggebranchen, og med sit blik ude fra, brænder hun for nyskabelse. Hun er optaget af at optimere processer, og så ønsker hun at udfordre de etablerede metoder og tankegangen omkring risiko, profit og samarbejde.
15/04/2024/af Sofie Ullum Jensen

Psykologisk sikkerhed kan gøre at fejl opdages i tide

Fejl og misforståelser kan koste dyrt på bygge- og anlægsprojekter, både i forhold til tid, økonomi, image og samarbejde, og jo senere fejlene kommer på bordet, desto dyrere risikerer de at blive. Bl.a. derfor vinder nye samarbejdsformer frem, som skaber bedre rammer for medarbejdernes psykologiske sikkerhed, hvor der fx er plads til at indrømme fejl uden at blive dømt eller udstødt. Til en workshop i Samarbejdsløftet i marts blev det tydeligt, at begrebet ikke kun er relevant i en snæver byggepladskontekst, men lige så vigtigt for bygherrerne på ledelsesgangene.
12/04/2024/af Sussi Hansen

Få den nyeste viden fra Bygherreforeningen i din indbakke

Ja tak – send mig Bygherreforeningens nyhedsbrev