Lærlingeplan styrkede samarbejdet på Boligselskabet Sjællands renovering - Bygherreforeningen

Case - Nyhed -

15/03/2024

Lærlingeplan styrkede samarbejdet på Boligselskabet Sjællands renovering

På Boligselskabet Sjællands renoveringssag af Ringparken i Roskilde har man brugt lærlingeplanen. Det er et styringsredskab, der bruges til at planlægge og følge op på antal lærlingeårsværk på byggesagen.

Lærlingeplanen er et af de centrale værktøjer i metoden til at sikre bygherrens ønskede antal lærlinge. Den er omdrejningspunkt for samarbejdet mellem parterne på byggeprojektet.

“Før vi fik lærlingeplanen, var tallene meget upræcise og ikke særligt målbare. Lærlingeplanen gav os noget at hænge vores indsats op på, og noget som alle kan levere ind i. Det var et godt fokuspunkt, som skabte bevidsthed om lærlinge hos os og vores entreprenører,” fortæller Malene Madrid Poulsen, der er projektleder i Boligselskabet Sjælland, og som på et tidspunkt i byggeprojektet havde sin daglige gang på byggepladsen i Ringparken i Roskilde.

“Alt begyndelse er svær, men jeg håber, at lærlingeplanen kan blive en standard på alle vores byggerier. At udfylde lærlingeplanen kræver selvfølgelig lidt af entreprenørerne, men så snart det bliver en rutine, er jeg sikker på, at det bliver nemmere og noget, man bare gør”.

Og som en sidegevinst påpeger Malene Madrid Poulsen, at lærlingeplanen faktisk havde haft en positiv indflydelse på hele samarbejdet:

“Lærlingeplanen påvirkede samarbejdet på vores byggeplads i Ringparken rigtig positivt. Ikke kun i forhold til at få flere lærlinge og få styr på de tal, der før var meget ukonkrete og ikke særligt målbare, men over hele linjen. Lærlingeplanen og indsatsen skabte ligesom et fællesskab på tværs af faggrupper, lærlinge og svende, og vi kom tættere på vores samarbejdspartnere. Det påvirkede samarbejdet positivt på et overordnet plan. Normalt har vi som bygherre ikke særlig meget at gøre med vores underentreprenører, og der er en tendens til, at faggrupperne ofte går for sig selv på byggepladserne. Det havde lærlingeindsatsen en positiv indflydelse på”.

Læs mere om Bygherreforeningens lærlingeindsats og find resultater, værktøjer og flere cases

Brand i Børsen: Tid til omtanke, ikke drastiske konklusioner

Henrik L. Bang, direktør i Bygherreforeningen, udtrykker dyb medfølelse med Dansk Erhverv, og sender varme tanker til beredskabet, der kæmpede for at slukke branden og sikre området. Han håber på, at vi kan lære af situationen og bruge den tragiske hændelse til at blive klogere på, hvordan vi forebygger ildebrande og ødelæggelser af historiske bygninger. Også i en situation, hvor vi samtidig arbejder med en bæredygtig omstilling af byggeriet.
19/04/2024/af Sofie Meyer

Bofællesskabsudvikler: ”Jeg stiller nogle andre spørgsmål, og prøver at vende tingene lidt på hovedet”

I månedens bygherreportræt kan du møde Tania Nissen, udviklingsdirektør hos Hyllegaard Udvikling en del af Vanaheimr, der bl.a. udvikler stor-bofællesskab og projekter inden for landbrug og energioptimering. Tania er ny i byggebranchen, og med sit blik ude fra, brænder hun for nyskabelse. Hun er optaget af at optimere processer, og så ønsker hun at udfordre de etablerede metoder og tankegangen omkring risiko, profit og samarbejde.
15/04/2024/af Sofie Ullum Jensen

Psykologisk sikkerhed kan gøre at fejl opdages i tide

Fejl og misforståelser kan koste dyrt på bygge- og anlægsprojekter, både i forhold til tid, økonomi, image og samarbejde, og jo senere fejlene kommer på bordet, desto dyrere risikerer de at blive. Bl.a. derfor vinder nye samarbejdsformer frem, som skaber bedre rammer for medarbejdernes psykologiske sikkerhed, hvor der fx er plads til at indrømme fejl uden at blive dømt eller udstødt. Til en workshop i Samarbejdsløftet i marts blev det tydeligt, at begrebet ikke kun er relevant i en snæver byggepladskontekst, men lige så vigtigt for bygherrerne på ledelsesgangene.
12/04/2024/af Sussi Hansen

Få den nyeste viden fra Bygherreforeningen i din indbakke

Ja tak – send mig Bygherreforeningens nyhedsbrev