Lederuddannelse går tæt på byggeriets udfordringer - Bygherreforeningen

21/02/2024

Lederuddannelse går tæt på byggeriets udfordringer

Bliv en bedre leder i din bygherreorganisation: Uddannelse i personlig ledelse, strategi og forretning. Det er aldrig for sent at lære noget nyt eller opruste dine kompetencer. Hør mere om uddannelsesforløbet og mød tidligere deltagere, der er ”ret meget oppe og køre over forløbet!”.

Hvordan bliver du den bedste leder og strategiske sparringspartner i dialogen med både medarbejdere, direktion, bestyrelse og politikere? Det er en kompleks opgave at være leder i en bygherreorganisation, og derfor har Bygherreforeningen udviklet en uddannelse til netop dig, der sidder i dette krydsfelt af interessenter.

Er du i tvivl om, om uddannelsen er noget for dig, så kan du her møde tre tidligere deltagere, og høre, hvad de fik ud af forløbet.

Vibeke Hoelgaard Jensen, teamleder i Teknik & Miljø, Holstebro Kommune, er ikke i tvivl om udbyttet: ”Jeg må indrømme, at jeg faktisk har været ret meget oppe og køre over det her forløb! Så jeg er godt tilfreds!”.

”Man er ikke alene på en øde ø”

Uddannelsen fokuserer på at udvikle dig som leder, så du kan lede opad og påvirke beslutningsprocesser i dit politiske bagland eller i din bestyrelse. Formålet er at styrke dit lederskab, og undervejs får du værktøjer og inspiration til, hvordan du kan lede din bygherreorganisation på bedst mulig vis i forhold til fremtidens udfordringer i byggeriet.

”Modsat andre lederuddannelser, har deltagerne et gennemgående byggefagligt fundament at tale og diskutere ud fra,” fortæller Vibeke Hoelgaard Jensen fra Holstebro Kommune.

Deltagernes fælles byggefaglige afsæt og en god undervisningsform har også gjort at Nanna Calmar Andersen, projektleder hos Aarhus Universitet, fik et ”godt fagligt udbytte, og viden der er meget nem at omsætte til praksis. Undervisningsformen er meget nærværende og derfor er det mere omsætteligt og praksisnært end andre uddannelsesforløb”, siger hun.

Udviklingsdirektør hos Hyllegaard Udvikling, Tania Nissen, fik en oplevelse af at kunne spejle sig i andre både oplægsholdere og deltagere.

”Gæsteoplæggene fra relevante praktikere gjorde noget rigtig godt i forhold til at gøre den teoretiske del mere anvendelig i praksis, jeg tager en masse gode budskaber med mig fra alle de forskellige oplæg og undervisningsdage,” fortæller hun og fortsætter:

”Jeg har fået udvidet min forståelse for de strukturer og processer der findes inden for byggebranchen – man er ikke alene på en øde ø, da der er flere som oplever det lige som mig. Og jeg er ikke alene om at opleve at skulle håndtere kompleksitet og konflikter. Det var rart at dele erfaringer med andre bygherrer”.

Stof til eftertanke og implementering i egen organisation

Uddannelsesforløbet tager afsæt i deltagernes egne konkrete ledelsesdilemmaer. Ved opstart præsenterer deltagerne en problemstilling, der fylder i deres hverdag som bygherreleder, og med afsæt i teoretisk undervisning og praksisnære cases fra andre bygherrer, arbejder deltagerne sig hen mod en eksamen, der også omhandler deltagernes egne problemstillinger.

”Den case, som jeg havde med i starten, kan jeg nu gå hjem og implementere direkte i organisationen,” fortæller Nanna Calmar Andersen, og fortsætter:

”Casen og eksamensopgaven har sat gang i mine tanker – og værktøjerne fra undervisningen sidder fast, så nu analyserer jeg mig bedre gennem problemerne, ligesom jeg har fået visuelle modeller og faglige termer at hænge hverdagens udfordringer op på.”

Hos Holstebro Kommune har teamleder Vibeke Hoelgaard Jensen også gjort aktivt brug af uddannelsesmaterialet, som dermed ikke kun gavner hende, men også hendes kollegaer: ”Det materiale vi fik med hjem, bruger jeg aktivt i min hverdag og deler bl.a. metoder og værktøjer med mine kollegaer under vores møder”.

Et landsdækkende netværk af ledere, der fortsætter efter uddannelsen

Under uddannelsen kommer du tæt på de andre deltagere bl.a. gennem læringsgrupper, hvor man kan diskutere det faglige indhold i dybden. Og så kan læringsgrupperne være grobund for et landsdækkende netværk af andre bygherrer, der kan bruge hinanden til sparring og som efter uddannelsen har fået samme faglige forståelse.

Nanna Calmar Andersen er enig, og da hun bliver spurgt, om hun har fået udvidet sit faglige netværk er svaret klart: ”Ja – helt sikkert! Specielt i læringsgruppen som fungerede rigtig fint. Vi har aftalt at mødes igen, og det er mennesker, som jeg kan se mig selv bruge til faglig sparring fremover. Vi er blevet tætte nok til at kunne ringe hinanden op, hvis man har brug for en second opinion”.

Vibeke Hoelgaard Jensen tilslutter sig dette, og fortæller hvordan hendes gruppe har prioriteret at mødes også udover undervisningsdagene: ”Læringsgrupperne kan jeg kun sige gode ting om. Man bliver hurtigt ekstra fortrolige med denne lille flok – og vi har også prioriteret at mødes fysisk undervejs i forløbet”.

Efter lederuddannelsen kan du blive en del af vores nye Netværk for bygherreledere. Her samles bygherreledere fra hele landet for at opretholde de nye forbindelser og fortsætte de gode diskussioner om bygherrelederens særlig rolle. Emnerne varierer og stiller skarpt på både de ledelsesmæssige og byggefaglige udfordringer.

Underviser rammer hovedet på sømmet

Hvis en opskrift er ekstra god, skyldes det ofte et hemmeligt krydderi. Vores hemmelige krydderi er uden tvivl Louise Kampmark, erhvervspsykolog, cand.psych. Hun er gennemgående underviser på forløbet, og formår som få andre at gøre undervisningen levende og nærværende, selv ud på de sene eftermiddagstimer eller når stoffet bliver ekstra komplekst.

Facilitatoren Louise er fantastisk og var for mig halvdelen af den store oplevelse. Hun sætter billeder på de svære eller komplekse udfordringer, og man ser sig selv i hendes scenarier,” lyder det fra Vibeke Hoelgaard Jensen, som på baggrund af undervisningen og refleksionerne tager én særlig vigtig ting med sig: ”Det vigtigste som jeg har lært, er at se indad som leder, når man støder på udfordringer. Ofte tror man, at man skal se på dem omkring én selv, men det nytter ikke at analysere samarbejdspartnere eller andre eksterne faktorer, før man ser indad. Det hele starter hos en selv”.

Uddannelsen består af et kick off møde og 4 moduler af hver to dages varighed. Modulerne er spredt ud over et år, og der vil mellem hver modul være forberedelse og arbejde med cases i gruppearbejde eller individuelt.

Det næste hold af uddannelsen starter med et kick-off møde den 7. maj 2024 og løber frem til december 2024. Undervisningen foregår hos Bygherreforeningen i BLOX ved Københavns havn. Læs mere om lederuddannelsen.

Denne artikel er en advertorial – en annonce der markedsfører Bygherreforeningens Lederuddannelse.

Strategi og ledelse

Bygherrernes Lederuddannelse

Bygherreforeningen udbyder en ny uddannelse målrettet ledere i bygherreorganisationer. Uddannelsen tager udgangspunkt i din særlige rolle som leder af en bygherreorganisation og klæder dig på til at blive en strategisk sparringspart, der kan rådgive din...

Bæredygtighed

Bæredygtighed i udbud

Hvordan arbejder du med bæredygtighed i dine udbud, så du sikrer dig, at det, der er tænkt allerede i programfasen, fastholdes frem til aflevering og overgang til drift? På dette kursus får du inspiration til,...

Byggeriets aftaler

YBB19: Ydelsesbeskrivelse for bygherrerådgivning

Bliv fortrolig med Ydelsesbeskrivelse for Bygherrerådgivning, YBB19, og hør hvordan du kan bruge den til at sætte rammen for et godt samarbejde. Kurset giver dig et godt overblik over ydelsesbeskrivelsen og gode råd til, hvordan...

Byggeri, drift og anlæg

Bæredygtig renovering og transformation

Sammenlignet med fokus på nybyggeri, så er der behov for mere spotlight på transformation og renovering. Fokus på den eksisterende bygningsmasse er helt afgørende for at nedsætte byggebranchens samlede klimaaftryk. På dette seminar kigger vi...

Styring og økonomi

Budgetplanlægning i byggeprojekter – dynamiske styringsværktøjer

Bliv skarp på den tidlige budgetplanlægning og få inspiration til, hvordan du som bygherre kan bruge den økonomiske ramme for projektet aktivt. På dette kursus får du en introduktion til budgetlægning, økonomistyring og risikohåndtering gennem...

Styring og økonomi

Uddannelsesforløb: Styring og økonomi for bygherrer

Tag et samlet uddannelsesforløb i ’Styring og økonomi for bygherrer’ og bliver dermed klædt på til at styre dit projekt sikkert i mål. Bemærk, at alle kurser fortsat kan købes som enkeltkurser.