Blog -

17/07/2015

Løkkes regering har en opgave på renoveringsområdet

Blogindlæg skrevet af: Frida Frost, Formand, Ingeniørforeningen

Nu har vi set det første udspil fra Løkkes regering og jeg er glad for, at se at regeringen fastholder, at vi skal være selvforsynende med vedvarende energi i 2050. En energipolitik, der tænker i vedvarende energi leverer ikke kun forsyningssikkerhed og energieffektivitet, men også vækst og beskæftigelse. En fortsat satsning på omkostningseffektive energibesparelser og vedvarende energi kan udvikle denne sektor yderligere til gavn for lokale virksomheder og håndværkere.

Men en vækst- og erhvervsorienteret energipolitik skal ikke kun sikre en bæredygtig og sikker energiforsyning, men også sikre energibesparelser. Som bygherrer, og i driften, spiller både stat, kommuner og regioner en vigtig rolle i at fremme energirenoveringer. Fælles offentlige mål for energirenovering vil kunne drive denne udvikling, så her er en mulighed for jeres regering til at sætte nogle effektiviseringsmål, der både reducerer driftsudgifter og driver de energibesparelser, der er nødvendige for en omkostningseffektiv grøn omstilling.

Ønskes: En vækst- og erhvervsorienteret energipolitik

Almene boliger har også store potentialer og der er en god beskæftigelses- og energifordel i at fastholde indsatsen her. Og også det lovede håndværker fradrag vil kunne understøtte energibesparelser i private hjem, når det grønne, fra 2016, kommer i fokus.

Så kære Løkke – god fornøjelse med arbejdet – jeg håber at dine ministre, der på kryds og tværs skal løfte bygningsområdet er opmærksomme på potentialet. Ellers lover jeg, at vi nok skal gøre dem opmærksom på de jobs og energibesparelser en fokus på energirenovering kan skabe.

Dette blogindlæg er tidligere udgivet på renoveringpaadagsordenen.dk. Denne platform er nedlagt, hvorfor indlægget er genudgivet på bygherreforeningen.dk, der tidligere har varetaget driften heraf.

Psykologisk sikkerhed kan gøre at fejl opdages i tide

Fejl og misforståelser kan koste dyrt på bygge- og anlægsprojekter, både i forhold til tid, økonomi, image og samarbejde, og jo senere fejlene kommer på bordet, desto dyrere risikerer de at blive. Bl.a. derfor vinder nye samarbejdsformer frem, som skaber bedre rammer for medarbejdernes psykologiske sikkerhed, hvor der fx er plads til at indrømme fejl uden at blive dømt eller udstødt. Til en workshop i Samarbejdsløftet i marts blev det tydeligt, at begrebet ikke kun er relevant i en snæver byggepladskontekst, men lige så vigtigt for bygherrerne på ledelsesgangene.
12/04/2024/af Sussi Hansen

Kommuner mangler redskaber til bæredygtig byudvikling

Kommunerne sidder med en væsentlig nøgle til bæredygtig udvikling: Det hele starter med planlægningen af hvad, hvor og hvordan, der skal bygges. Men de mangler redskaber og hjemmel i planloven til at stille krav til private bygherrer og ejendomsudviklere. Det viser en ny undersøgelse igangsat af Arkitektforeningen i regi af ”Strateginetværket for bæredygtigt byggeri”. Undersøgelsen kommer også med en række konkrete anbefalinger til politikerne.
10/04/2024/af Andreas Holst-Olesen

Bygherreprisen 2024 sætter fokus på den eksperimenterende og nytænkende bygherre

Nu er der åbent for indstillinger til Bygherreprisen 2024, der i år stiller skarpt på den eksperimenterende og nytænkende bygherre. Med de udfordringer vores samfund og verden står overfor, søger vi i år bygherrer som har lysten, modet og evnen til at eksperimentere og nytænke deres tilgange til byggeri for at dække nye behov og håndtere fremtidens udfordringer inden for bl.a. klimasikring, bæredygtighed og fx ressourceknaphed. Prisen uddeles sammen med Boligfonden Kuben i samarbejde med Licitationen.
05/04/2024/af Sussi Hansen

Få den nyeste viden fra Bygherreforeningen i din indbakke

Ja tak – send mig Bygherreforeningens nyhedsbrev