Nyt projekt skal udvikle en fælles tilgang til bygningers tilstandsvurdering - Bygherreforeningen

06/03/2024

Nyt projekt skal udvikle en fælles tilgang til bygningers tilstandsvurdering

Der mangler en fælles metode til tilstandsvurderinger af bygninger, som bl.a. kan være med til at sikre, at data kan bruges igennem flere år og på tværs af bygninger og rådgivere af byg- og driftsherrerne. I et nyt projekt skal Bygherreforeningens Digitaliseringsudvalg derfor udvikle en bred og anvendelig standard for tilstandsvurdering samt en tilhørende vejledning. Bygherreforeningen søger nu personer, der ønsker at være med i en referencegruppe til projektet.

Manglende standardisering giver dårligt beslutningsgrundlag

”Det er en stor udfordring for byg- og driftsherrer at formulere et udbud, der favner på tværs af både de forskellige eksisterende registreringer og behovet for nye data. For hver enkelt udbud af bygningssyn skal der gøres overvejelser om, hvor meget der skal synes, hvordan der skal synes, samt kvalitetsniveauet. Det resulterer i en stor risiko for, at tilstandsvurderinger varierer for meget fra gang til gang. Og det giver et dårligt beslutningsgrundlag, så byg- og driftsherrer mister muligheden for en langsigtet styring og opdatering af deres vedligeholdelsesplaner. Desuden umuliggør det sammenligning af data på tværs af en portefølje og benchmarking med andre” udtaler Henrik L. Bang, direktør i Bygherreforeningen.

”En fælles metode til tilstandsvurdering vil klæde os bedre på til at tage en kvalificeret beslutning om de rigtige vedligeholdelsesindsatser, både i forhold til økonomi, anvendelse, energi og bæredygtighed. Det vil være til gavn for borgere, brugere, bygningsejere og miljøet. Vi ser derfor frem til i projektet at udvikle en fælles standard, som alle kan bruge” afslutter han.

Projektet er støttet af Grundejernes Investeringsfond.

Skriv til Lars Bertelsen, områdechef for medlemmer og administration i Bygherreforeningen, hvis du ønsker at blive en del af projektets referencegruppe.

Nyheden er skrevet af Freya Ghadban Andersen

Brand i Børsen: Tid til omtanke, ikke drastiske konklusioner

Henrik L. Bang, direktør i Bygherreforeningen, udtrykker dyb medfølelse med Dansk Erhverv, og sender varme tanker til beredskabet, der kæmpede for at slukke branden og sikre området. Han håber på, at vi kan lære af situationen og bruge den tragiske hændelse til at blive klogere på, hvordan vi forebygger ildebrande og ødelæggelser af historiske bygninger. Også i en situation, hvor vi samtidig arbejder med en bæredygtig omstilling af byggeriet.
19/04/2024/af Sofie Meyer

Bofællesskabsudvikler: ”Jeg stiller nogle andre spørgsmål, og prøver at vende tingene lidt på hovedet”

I månedens bygherreportræt kan du møde Tania Nissen, udviklingsdirektør hos Hyllegaard Udvikling en del af Vanaheimr, der bl.a. udvikler stor-bofællesskab og projekter inden for landbrug og energioptimering. Tania er ny i byggebranchen, og med sit blik ude fra, brænder hun for nyskabelse. Hun er optaget af at optimere processer, og så ønsker hun at udfordre de etablerede metoder og tankegangen omkring risiko, profit og samarbejde.
15/04/2024/af Sofie Ullum Jensen

Psykologisk sikkerhed kan gøre at fejl opdages i tide

Fejl og misforståelser kan koste dyrt på bygge- og anlægsprojekter, både i forhold til tid, økonomi, image og samarbejde, og jo senere fejlene kommer på bordet, desto dyrere risikerer de at blive. Bl.a. derfor vinder nye samarbejdsformer frem, som skaber bedre rammer for medarbejdernes psykologiske sikkerhed, hvor der fx er plads til at indrømme fejl uden at blive dømt eller udstødt. Til en workshop i Samarbejdsløftet i marts blev det tydeligt, at begrebet ikke kun er relevant i en snæver byggepladskontekst, men lige så vigtigt for bygherrerne på ledelsesgangene.
12/04/2024/af Sussi Hansen

Få den nyeste viden fra Bygherreforeningen i din indbakke

Ja tak – send mig Bygherreforeningens nyhedsbrev