Region Hovedstaden vil have flere struktørlærlinge - Bygherreforeningen

13/11/2020

Region Hovedstaden vil have flere struktørlærlinge

Fundamentet af Nyt Hospital Nordsjælland er i fuld gang med at blive bygget, og nu samarbejder entreprenør og Region Hovedstaden om at skaffe unge, der har lyst til at uddanne sig til struktø-rer på deres store byggeri. Her hjælper Bygherreforeningens Byg med Unge-alliance igen med en digital rekrutteringskampagne på Facebook, da erfaringer viser, at det er et godt værktøj til at nå ud til lokalbefolkningen.

Kort før sommerferien stod Region Sjælland og entreprenøren Itinera og CMB og manglede struktørlærlinge til byggeriet af universitetshospitalet i Køge, men de havde svært ved at finde kandidater på de Sjællandske erhvervsskoler, da mange unge ikke kender til faget. For at nå ud til unge i lokalområdet, trådte Bygherreforeningens Byg med Unge-alliance til med en digital rekrutteringskampagne af unge via Facebook, der viste sig at være en effektiv måde at nå ud til lokalbefolkningen på. De gode erfaringer tager Byg med Unge-alliancen nu videre til Region Hovedstadens Nyt Hospital Nordsjælland, der nu også ønsker at kunne uddanne en håndfuld struktørlærlinge på deres byggeri i Hillerød.

Vigtigt at få uddannet unge

Ole Kongsbak, der er byggechef på Nyt Hospital Nordsjælland, er glad for at kunne bidrage til at uddanne unge på sit byggeri:

”Det er vigtigt at bidrage til at uddanne unge, for på den måde er vi med til at sikre, at vi får uddannet nok faglært arbejdskraft til at indgå i store byggerier som det her hospitalsbyggeri i fremtiden. I øjeblikket er der mangel på dygtige håndværkere, og særligt dem, der laver jord- og betonarbejde – altså struktørerne. Så jeg er glad for at bidrage til en god udvikling for hele byggebranchen”, siger han.

Det gode samarbejde skaber lærlingepladser

Bygherreforeningens projekt Byg med Unge-alliancen har kørt i snart 1,5 år, med et hovedformål om at få bygherrers ambitioner om uddanne unge på deres byggerier til at udmønte sig i reelle praktikpladser. Og projektleder Lone Thrane erfarer, at et godt samarbejde mellem entreprenør og bygherre er alfa og omega i forhold til at realisere bygherrens ønsker om at uddanne lærlinge:

”Samarbejdet mellem bygherre og entreprenører er enormt vigtigt i forhold til at skabe reelle praktikpladser. Ofte har bygherren en masse ambitioner, men de er svære at realisere, hvis ikke entreprenørerne også er om bord. Byggeriet af Nyt Hospital Nordsjælland og vores netværksbaserede kampagne er et godt eksempel på, hvordan de gode resultater opstår når hoved- og underentreprenør og bygherre samarbejder om indsatsen, men også når erhvervsskoler, boligsociale indsatser og fagbevægelser og jobcentre bliver inddraget” fortæller hun.

Det er underentreprenøren GAP Enterprise, der ønsker at ansætte fem struktørlærlinge, og NCC, der er hovedentreprenør på byggeriet, søger også lærlinge inden for anlægs- eller struktør, elektriker, tømrer, og brolægger.

Lokalbefolkningen kan nås på Facebook

En af de andre positive erfaringer som Byg med Unge-alliancen har haft med den tidligere rekrutteringskampagne for Region Sjælland er, at Facebook er en optimal måde at nå ud til lokalbefolkningen på – både i forhold til at skabe lokal og politisk goodwill omkring byggeriet, men også for at tiltrække de unge på en ny måde.

”I vores tidligere kampagne viste vi byggeriet af hospitalet i Køge på fra en ny vinkel, som engagerede de unge og deres forældre, og også tiltrak positiv opmærksomhed hos lokalpolitikere og medier. Vi endte med at få en masse ansøgere, og nå ud til mange flere end vi havde regnet med”, afslutter Lone Thrane.

Kampagnen fra Nyt Hospital Nordsjælland strækker sig over hele november til start december, og er støttet med midler fra Region Hovedstaden, Grundejernes Investeringsfond og Region Sjælland.

Følg med i Byg med Unge-alliancens kampagne her

Læs mere om Byg med Unge-alliancens indsats her.

Brand i Børsen: Tid til omtanke, ikke drastiske konklusioner

Henrik L. Bang, direktør i Bygherreforeningen, udtrykker dyb medfølelse med Dansk Erhverv, og sender varme tanker til beredskabet, der kæmpede for at slukke branden og sikre området. Han håber på, at vi kan lære af situationen og bruge den tragiske hændelse til at blive klogere på, hvordan vi forebygger ildebrande og ødelæggelser af historiske bygninger. Også i en situation, hvor vi samtidig arbejder med en bæredygtig omstilling af byggeriet.
19/04/2024/af Sofie Meyer

Bofællesskabsudvikler: ”Jeg stiller nogle andre spørgsmål, og prøver at vende tingene lidt på hovedet”

I månedens bygherreportræt kan du møde Tania Nissen, udviklingsdirektør hos Hyllegaard Udvikling en del af Vanaheimr, der bl.a. udvikler stor-bofællesskab og projekter inden for landbrug og energioptimering. Tania er ny i byggebranchen, og med sit blik ude fra, brænder hun for nyskabelse. Hun er optaget af at optimere processer, og så ønsker hun at udfordre de etablerede metoder og tankegangen omkring risiko, profit og samarbejde.
15/04/2024/af Sofie Ullum Jensen

Psykologisk sikkerhed kan gøre at fejl opdages i tide

Fejl og misforståelser kan koste dyrt på bygge- og anlægsprojekter, både i forhold til tid, økonomi, image og samarbejde, og jo senere fejlene kommer på bordet, desto dyrere risikerer de at blive. Bl.a. derfor vinder nye samarbejdsformer frem, som skaber bedre rammer for medarbejdernes psykologiske sikkerhed, hvor der fx er plads til at indrømme fejl uden at blive dømt eller udstødt. Til en workshop i Samarbejdsløftet i marts blev det tydeligt, at begrebet ikke kun er relevant i en snæver byggepladskontekst, men lige så vigtigt for bygherrerne på ledelsesgangene.
12/04/2024/af Sussi Hansen

Få den nyeste viden fra Bygherreforeningen i din indbakke

Ja tak – send mig Bygherreforeningens nyhedsbrev