10/06/2022

Stor interesse for stampet lerjord som nyt bæredygtigt byggemateriale

Kan de mange millioner tons overskudsjord, der årligt produceres ved bygge- og anlægsarbejder, bruges som et bæredygtigt og klimavenligt alternativ til traditionelle byggematerialer? Det blev diskuteret, da Bygherreforeningen og Region Hovedstaden holdt et populært symposium i midten af maj. Debatten blev optaget og kan ses eller genses her.

Klima- og bæredygtighedsdagsordenen kalder på nytænkning og i dette tilfælde et smut tilbage i tiden. Ubrændt eller stampet lerjord har været anvendt til byggeri af huse gennem århundreder. Det har en lang række positive egenskaber, men er blevet udfaset i moderne tid og overtaget af mere robuste materialer, der til gengæld kræver langt mere energi og dermed CO2 at fremstille, og som er svære at sende i kredsløb efter endt brug. Nu skal ny forskning og afprøvning bane vejen for en vurdering af, om stampet lerjord kan få en renæssance som byggemateriale, hvis det vel at mærke bliver vurderet og anvendt på dets egne præmisser.

Pladser til symposium blev revet væk

Og det er der stor interesse for, blev det slået fast, da Bygherreforeningen afholdt et symposium i samarbejde med Region Hovedstaden i denne måned. Pladserne til arrangementet blev revet væk kort efter datoen blev udgivet, og +80 deltagere mødte op med op mod tyve på venteliste til at deltage i arrangementet.

“Det har været fantastisk at opleve den meget store interesse for stampet lerjord som byggemateriale, som tiden åbenbart kalder på. Det er tydeligt, at begejstringen er særlig stor blandt arkitekterne, mens bygherrerne nok vil være mere skeptiske og tilbageholdende en tid endnu. I hvert fald indtil der foreligger mere entydige forsknings- og afprøvningsresultater. Men det må også handle om at finde anvendelse og løsninger på materialets egne præmisser, så det ikke bliver et spørgsmål om enten eller ift. andre materialer” siger Graves Simonsen, bæredygtighedschef i Bygherreforeningen og medarrangør af symposiet.

Mange fordele ved stampet lerjord

Spørger man Graves Simonsen, er der en række positive egenskaber ved stampet lerjord som byggemateriale, både når det kommer til bæredygtighed, men også i forhold til indeklima og æstetik:

“Der er ingen tvivl om, at både klima- og bæredygtighedsdagsordenen trækker byggeriet i retning af både nye og gamle materialetyper, som i højere grad kan gå i kredsløb. Stampet lerjord har været brugt til husbygning i århundreder, og der findes veludviklede teknikker og både danske og udenlandske erfaringer, der fører helt op til i dag” siger han og fortsætter:

“Udover egenskaber som mulighed for genanvendelse efter endt brug, giver den stampede lerjord et godt indeklima og hjælper på akustikken, foruden CO2-besparelsen der ligger i, at der ikke indgår brændingsprocesser eller cement. For slet ikke at tale om æstetikken, selvom det kan være en smagssag”.

Se eller gense oplæg fra symposiet

Oplæggene til symposiet blev filmet, så dem, der ikke havde mulighed for at deltage, kan få indsigt i debatterne.

Velkomst

Ved David Meinke, direktør for Center for Regional Udvikling i Region Hovedstaden.

Introduktion til symposium

Jens Lind Gregersen, geolog og chefkonsulent og Henriette Hjort Kristensen, geofysiker og specialkonsulent, i Region Hovedstaden. Initiativtagere til symposiet og fortæller om symposiets formål, som var at dele viden om byggeri med stampet lerjord og ønsket om at skabe et marked for bæredygtige byggematerialer.

En historisk gennemgang af lerjord som byggemateriale

Flemming Østergaard Nielsen, arkitekt og tidligere indehaver af Tegnestuen Vindrosen. Han har selv arbejdet med stampet lerjord som arkitekt og fortæller i videoen om brugen af lerjord som byggemateriale i Danmark.

Forskning i jord som byggemateriale

Ida Maria Gieysztor Bertelsen er postdoc ved Section for Materials and Durability på Danmarks Tekniske Universitet. Hun arbejder med at analysere forskellige jordtypers egenskaber som byggemateriale blandt andet ved at bruge fysiske afprøvningsmodeller.

Bæredygtige byggematerialer og klima

Klaus Kellermann, arkitekt, bæredygtighedskonsulent og bygherrerådgiver i Roskilde Kommune. Klaus fortæller om bæredygtige byggematerialer, cirkulær økonomi og klimamæssige konsekvenser af byggeri og anlæg.

Biobaserede byggematerialer og godt indeklima

Pelle Munch-Petersen er arkitekt, PhD og adjunkt ved Center for Industriel Arkitektur under Det Kongelige Akademi. Pelle fortæller, hvordan stampet lerjord kan bruges til at skabe klimavenlige løsninger både i forhold til klimakrisen og i forhold til indeklimaet i bygninger.

Designmuligheder med lerjord

Maria Mikkelsen er arkitekt og byplanlægger ved Holbæk Kommune. Hun har arbejdet med lerjord som byggemateriale på Det Kongelige Akademi og har bogen “Ler i en sund dansk byggekultur” under udgivelse.

Lerstampet bygningskultur

Martin Rauch er direktør og stifter af Lehm Ton Erde, Østrigs førende virksomhed indenfor forskning og udvikling af lerjord som byggemateriale. Rauch fortæller om sit arbejde i Lehm Ton Erde og viser eksempler på sit arbejde.

Lerstampet infrastruktur

Ute Reeh er kunstner fra Düsseldorf i Tyskland. Han fortæller om sit projekt Brandenburg’s Alhambra.

Eksempler på aktuelle projekter med stampet lerjord som byggemateriale

Linda Thi Nielsen og Mikkel Dencker, begge arkitekter og indehavere af Thi & Dencker Arkitekter.

Johan Jeppesen og Niels Brix er begge arkitekter og undervisere på Københavns Erhvervsakademi (KEA)

Mathias Ørum Nørgård og Simeon Østerlund Bamford er begge arkitekter og driver tegnestuen ReVærk.

Geolog og chefkonsulent, Jens Lind Gregersen, og Henriette Hjorth Kristensen, geofysiker og specialkonsulent, begge Region Hovedstaden

Videokreditering: Region Hovedstaden

Er du interesseret i at vide mere om bæredygtige byggematerialer? Så vær med på vores seminar om bæredygtige byggematerialer den 12. december. Programmet udgives snart, og der vil være oplæg om stampet lerjord. Læs mere og tilmeld dig allerede nu her

Nyheden er skrevet af Freya Andersen

Psykologisk sikkerhed kan gøre at fejl opdages i tide

Fejl og misforståelser kan koste dyrt på bygge- og anlægsprojekter, både i forhold til tid, økonomi, image og samarbejde, og jo senere fejlene kommer på bordet, desto dyrere risikerer de at blive. Bl.a. derfor vinder nye samarbejdsformer frem, som skaber bedre rammer for medarbejdernes psykologiske sikkerhed, hvor der fx er plads til at indrømme fejl uden at blive dømt eller udstødt. Til en workshop i Samarbejdsløftet i marts blev det tydeligt, at begrebet ikke kun er relevant i en snæver byggepladskontekst, men lige så vigtigt for bygherrerne på ledelsesgangene.
12/04/2024/af Sussi Hansen

Kommuner mangler redskaber til bæredygtig byudvikling

Kommunerne sidder med en væsentlig nøgle til bæredygtig udvikling: Det hele starter med planlægningen af hvad, hvor og hvordan, der skal bygges. Men de mangler redskaber og hjemmel i planloven til at stille krav til private bygherrer og ejendomsudviklere. Det viser en ny undersøgelse igangsat af Arkitektforeningen i regi af ”Strateginetværket for bæredygtigt byggeri”. Undersøgelsen kommer også med en række konkrete anbefalinger til politikerne.
10/04/2024/af Andreas Holst-Olesen

Bygherreprisen 2024 sætter fokus på den eksperimenterende og nytænkende bygherre

Nu er der åbent for indstillinger til Bygherreprisen 2024, der i år stiller skarpt på den eksperimenterende og nytænkende bygherre. Med de udfordringer vores samfund og verden står overfor, søger vi i år bygherrer som har lysten, modet og evnen til at eksperimentere og nytænke deres tilgange til byggeri for at dække nye behov og håndtere fremtidens udfordringer inden for bl.a. klimasikring, bæredygtighed og fx ressourceknaphed. Prisen uddeles sammen med Boligfonden Kuben i samarbejde med Licitationen.
05/04/2024/af Sussi Hansen

Få den nyeste viden fra Bygherreforeningen i din indbakke

Ja tak – send mig Bygherreforeningens nyhedsbrev