Bygherreprofiler gæster lederuddannelse - Bygherreforeningen

Nyhed -

24/06/2021

Bygherreprofiler gæster lederuddannelse

Bygherreforeningens nye lederuddannelse starter til efteråret. En række profiler fra byggebranchen gæster uddannelsen som oplægsholdere for at knytte byggeriets praksis og de komplekse problemstillinger, man kan støde på som leder af en bygherreorganisation, til ledelsesteorien. En af gæsteoplægsholderne er Pia Nielsen, direktør i fsb - læs hendes fire bud på vigtige ledelseskompetencer i en bygherreorganisation og mød de øvrige oplægsholderne.

Fra efteråret 2021 udbyder Bygherreforeningen en ny uddannelse målrettet ledere i bygherreorganisationer. Formålet med uddannelsen er at styrke bygherreledernes kompetencer. Hvor bygherrelederens rolle tidligere havde karakter af en “superprojektleder”, som primært havde ansvaret for, at et byggeri blev afleveret til tiden, til prisen og i rette kvalitet, er der nu behov for bygherreledere, der kan indtage rollen som strategisk sparringspartner.

Ændringer i bygherrelederrollen

Pia Nielsen, som er direktør i Københavns største almene boligorganisation fsb, er en af de bygherreprofiler, man kan møde på lederuddannelsen. Hun forklarer, at bygherreorganisationernes rolle – og dermed også bygherrelederens – har ændret sig markant.

“Alene det, at vi ikke kun ser på bygningen, men også byområdet, giver en ekstra dimension. Det er blevet langt mere komplekst, og som bygherre skal man nu kunne skabe politiske alliancer og opbakning til byggeprojekter. Og det gør man ved strategisk og langsigtet at kunne præsentere, hvad der er den bedste investering i de fysiske rammer i forhold til det behov, som man står over for – både som organisation og lokalt”, siger Pia Nielsen.

Byggeriets profiler kobler uddannelsen til praksis

Udover Pia Nielsen vil Helle Gaub, projekt- og vicedirektør, Sjællands Universitetshospital, Sofie Karen Lindberg, strategisk partner, Now Company, Henrik Schødts, strategisk rådgiver, not a box og Rasmus Nørgaard, stifter, Home.Earth holde oplæg på uddannelsen om henholdsvis personlig ledelse, strategisk ledelse, ledelse af beslutningsprocesser samt forretningsledelse. Og de fremtrædende profiler er et vigtigt element for at sikre, at den komplekse ledelsesteori, som Implement Consulting Group vil undervise deltagerne i, kobles direkte til bygherreledernes hverdag og praksis, siger direktør i Bygherreforeningen, Henrik L. Bang.

”Vi ved, at byggeriet rummer nogle helt særlige processer og perspektiver, som bygherrelederne skal kunne håndtere. Der er adskillige aktører, leverandører og brugere, der alle skal høres og være tilfredse. Samtidig bygger man nogle rammer for samfundet, der skal stå i hundrede år og skabe værdi for flere generationer. Det kræver nogle helt særlige værktøjer at lede disse processer og at tænke så langsigtet. Derfor er vi glade for at kunne få nogle særdeles kompetente profiler som oplægsholdere, der alle har siddet med de ledelsesopgaver og dermed kender branchen indefra”

Fire bud på fremtidens lederkompetencer

Pia Nielsen sparker efterårets uddannelsesforløb i gang, og her vil hun fortælle, hvordan man som leder kan håndtere den stigende kompleksitet, der opleves på ledelsesniveau i landets bygherreorganisationer. Det sker som følge at, at bygherreorganisationerne rummer mange fagligheder, der skal ledes på forskellige måder, samtidig med, at kravene øges, fra både bagland og omverden, til bl.a. inddragelse, bæredygtighed og værdiskabelse.

“Den gode nyhed for lederne er, at det kræver endnu mere ledelse – og faglig ledelse er stadig en særdeles vigtig del af fundamentet. Samtidig giver det mulighed for at skabe projekter, der giver mere værdi. Et projekt, der er designet til at imødekomme et lokalt behov, har meget større værdi end et, som ingen kan se idéen med”, afslutter Pia Nielsen, inden hun giver fire bud på de vigtigste ledelseskompetencer i en moderne bygherreorganisation.

Fire vigtige kompetencer for ledere i bygherreorganisationer

1. Den strategiske zoom-ledelse: Man skal som leder kunne “zoome ind og ud” i forhold til strategien. På den ene side skal man kunne formulere strategien og på den anden side skal man kunne koble den til den enkelte medarbejders daglige opgaver. Medarbejderen skal opleve, at lederen er en god dialogpartner, som kan sætte eventuelle udfordringer i perspektiv, så medarbejderen forstår, at det ikke gør noget, at der nogle sten på vejen, men at det er en del af det at arbejde med en strategi, som skal flytte organisationen nye steder hen.
  2. Lederen skal sikre et råderum til kreativitet: Alt skal ikke være fastlåst, der skal være plads til at skabe noget, som udvikler organisationen, produktet eller arbejdsgangene. Det giver arbejdsglæde for alle. Hvis der ikke er plads i økonomien til at udvikle og prøve nogle nye ting af, så vil det over tid blive et mindre spændende sted at arbejde.
  3. Bygherrelederen skal motivere sine medarbejdere: Hvis man, som leder, ikke formår at motivere og inddrage, så kommer man hurtigt til kort, for så får man ikke frigjort medarbejdernes kreativitet, og den er der brug for. Det kan man arbejde med på mange måder – inddragelse, motiverende ledelse og anerkendelse. Og her skal man evne at arbejde på individplan med medarbejderne og finde ud af, hvordan man bedst får den enkelte medarbejder til at performe og være kreativ.
  4. Dygtig kommunikator: Bygherrelederen skal være en stærk kommunikator, som kan begå sig på mange forskellige niveauer – fra skurvognen og til sildebensparkettet – og skal kunne tilpasse sin kommunikation til mange forskellige målgrupper.

Efterårets hold på Bygherreforeningens lederuddannelse er udsolgt, men du kan allerede nu tilmelde dig forårets hold med opstart i januar 2022.

Nyheden er skrevet af Andreas Holst-Olesen og Lars Bertelsen