Fem folkeskoler og fem erhvervsskoler får hjælp til at bygge nye skoler - Bygherreforeningen

Nyhed -

06/10/2023

Fem folkeskoler og fem erhvervsskoler får hjælp til at bygge nye skoler

I alt ti folkeskoler og otte erhvervsskoler har indstillet deres byggeprojekter til at få et udvik-lingsforløb med Bygherreforeningens værktøjer. Nu er fem skoler i hver kategori udvalgt. Iblandt er erhvervsskolen Campus Hobro, der skal bygges midt i Hobro, og en evaluering af folkeskolen Lisbjerg Skole i Aarhus Kommune. Forløbene er en del af Bygherreforeningens Byg til Velfærd-program, der udvikler værktøjer til velfærdsbyggeri.

I juli åbnede Bygherreforeningen op for at kommuner og erhvervsskoler, der står overfor at skulle bygge skoler, kunne indstille deres projekt og blive udvalgt til at få et gratis forløb, som i forskellige faser kan hjælpe dem med at bygge bedre skoler. Forløbene er en del af Bygherreforeningens Byg til Velfærd-program, der lige nu udvikler værktøjer til skolebyggeri og erhvervsskolebyggeri, som er støttet af hhv. Realdania og Tietgenfonden. Interessen for udviklingsforløbet har været stor, og i alt har ti folkeskoler og otte erhvervsskoler fordelt over hele landet indstillet projekter. Fem skoler i hver kategori er nu udvalgt.

Aarhus Kommune vil blive bedre til at evaluere

Lisbjergskolen i Aarhus Kommune er en af de fem folkeskoler, der er udvalgt til at få et udviklingsforløb. I Aarhus Kommune ønsker man generelt at blive klogere på, hvordan elever, lærer og pædagoger oplever læringsmiljøerne på deres skoler og daginstitutioner. Det skal Bygherreforeningens Evalueringsværktøj være med til at understøtte.

”Aarhus Kommune står overfor en omorganisering, hvor byggeprojekter fra årsskiftet flytter ud af kerneområderne og ind i et nyt fælles ejendomscenter i Teknik og Miljø. Det stiller krav til større indsigt i og viden om, hvad god kvalitet i de fysiske rammer egentlig er, så vi kontinuerligt kan sikre byggeriets værdi for frontbrugere. Vi har derfor brug for hjælp til at udvikle en evalueringskultur i vores kommune, hvor vi ikke kun har fokus på teknisk og fysisk vedligehold af vores ejendomme, men også på at få viden om, hvad elever, lærer og pædagoger oplever som gode læringsmiljøer på vores skoler, daginstitutioner og forhåbentlig på sigt andre velfærdsbyggerier” udtaler Nanna Mortil, projektleder og AC Fuldmægtig i Aarhus Kommunes Børne- og Unge forvaltning.

Ligesom Lisbjerg Skole, har de fleste af de indstillede skoleprojekter efterspurgt hjælp til evaluering af deres byggerier.

”Vi er glade for at se, at der er en stor interesse og et stigende behov for at oparbejde kompetencer til evaluering i kommunerne. Vi har brug for at lære af de skoler, vi allerede har bygget, så kommunerne kan bringe den viden med i fremtidige projekter og særligt i forhold til, hvordan de fysiske rammer understøtter trivsel og pædagogik. Vores evalueringsværktøj kan understøtte den proces gennem en struktureret metode, der inkluderer en workshop, observation på en skole, pædagogisk gåtur med medarbejdere og elever og interviews. Evalueringsværktøjet er med andre ord en hjælp til at koble viden om de fysiske rammer med pædagogik. Derfor kan det også være en effektfuld vej til at få svar på, om man kan renovere sig ud af utidssvarende rammer frem for at bygge nyt”, siger Christine Skovgaard Madsen, områdechef for kompetencer og udvikling i Bygherreforeningen.

Campus skal bygges helt fra bunden i Hobro

En af de erhvervsskoler, der er udvalgt til et udviklingsforløb og dermed til at afprøve Bygherreforeningens Dialogværktøj til Erhvervsskoler, er Campus Hobro. De skal bygge en ny erhvervsskole centralt placeret i Hobro midtby, hvor der bliver plads til 1.000 elever fordelt på 15.000 m2. På nuværende tidspunkt er de ca. 600 elever, og de er ved at vokse ud af deres rammer. Campus Hobro skal have hjælp til at komme godt fra start med de indledende strategiske overvejelser i det nye store projekt:

”Vi skal bygge en helt ny skole, som vi ønsker, skal række langt ud i fremtiden og som tager højde for nye læringsformer. Det stiller høje krav til bygningens indretning. Eftersom skolen skal bygges midt i byen, er det begrænset, hvad vi kan bygge af nye matrikler på et senere tidspunkt, når der kommer nye uddannelser og elever til. Det stiller store krav til fleksibilitet i indretningen – og vi får i den grad brug for dobbeltprogrammering” siger John Kjær, projektleder for Campus Hobro, der består af fire parter, HEG, Erhvervsakademi Dania, SOSU-Nord og Mariagerfjord Kommunes Ungecenter og 10. klassecenter.

”Lige nu er vi i gang med at blive afklaret internt i projektet om, hvad der skal bygges. Her har vi brug for at kunne gå struktureret til værks for at kunne drøfte og tage stilling til, hvad og hvordan vi skal bygge. Den proces håber vi, at Bygherreforeningen kan klæde os på til at varetage”, afslutter han.

Bygherreforeningens værktøj til erhvervsskolebyggeri udkommer samtidig med, at regeringen har offentliggjort, at de har afsat 900 millioner kroner årligt frem mod 2030 til at give erhvervsskolerne et løft. Det er en stigning på 20 procent, og derfor er der gode muligheder for også at give et løft til erhvervsskolernes fysiske rammer, der vurderes lavt i elevernes årlige trivselsmålinger. Lars Bertelsen, områdechef for medlemmer og udvikling i Bygherreforeningen, ser det nye Dialogværktøj til godt erhvervsskolebyggeri, som en oplagt hjælp til alle de erhvervsskoler, der står foran en investering i at udvikle deres ejendomme.

”Vi har samarbejdet med direktører og ejendomschefer fra forskellige erhvervsskoler og en række specialiserede rådgivere om at udvikle dette værktøj. Igennem det seneste år har vi drøftet erhvervsskolebyggeri og besøgt forskellige skoler. I slutningen af oktober lancerer vi værktøjet, der giver gode og konkrete råd til først at etablere det strategiske grundlag for projektet, dernæst at drøfte den pædagogiske vision og skolens organisering. Til sidste giver værktøjet indblik i, hvilke rum og funktioner, der kan understøtte ens projekt. Det er en meget kompliceret opgave at bygge erhvervsskoler, der samtidig har en tiltrækningskraft på nye elever. Derfor har vi forsøgt at samle al tilgængelig viden og koge det ned til tre simple trin. Og nu ser vi frem til at lancere værktøjet og efterfølgende hjælpe de første fem skoler i gang med at bruge det på deres projekter”.

Bygherreforeningen besøger de 10 forskellige erhvervsskoler og folkeskoler rundt i landet over det næste halve år for at understøtte deres byggeprojekter med værktøjerne.

Hvis du selv sidder med et folkeskoleprojekt, kan du downloade værktøjerne gratis her.

Og hvis du er involveret i et erhvervsskolebyggeri, kan du tilmelde dig lanceringen af værktøjet den 31. Oktober – det er gratis at deltage.

 

De fem udvalgte folkeskoler er:

  • Børne- og Ungeuniverset i Aalborg, Aalborg Kommune (ibrugtagningsproces for ny skole)
  • Lisbjergskolen i Aarhus, Aarhus Kommune (evaluering af eksisterende skole)
  • Nordvestskolen i Helsingør, Helsingør Kommune (evaluering af eksisterende skole)
  • Præstemarksskole i Hinnerup, Favrskov Kommune (evaluering af eksisterende skole)
  • Søndre Skole i Køge, Køge Kommune (evaluering af eksisterende skole)

De fem udvalgte erhvervsskoler er:

  • Asmildkloster Landbrugsskole (indledende strategiafklaring)
  • Campus Hobro (indledende strategiafklaring)
  • EUC Syd (indledende strategiafklaring)
  • NEXT København (indledende strategiafklaring)
  • SOSU Østjylland (indledende strategiafklaring)

Aktuelt

Brand i Børsen: Tid til omtanke, ikke drastiske konklusioner

Henrik L. Bang, direktør i Bygherreforeningen, udtrykker dyb medfølelse med Dansk Erhverv, og sender varme tanker til beredskabet, der kæmpede for at slukke branden og sikre området. Han håber på, at vi kan lære af situationen og bruge den tragiske hændelse til at blive klogere på, hvordan vi forebygger ildebrande og ødelæggelser af historiske bygninger. Også i en situation, hvor vi samtidig arbejder med en bæredygtig omstilling af byggeriet.
19/04/2024/af Sofie Meyer

Bofællesskabsudvikler: ”Jeg stiller nogle andre spørgsmål, og prøver at vende tingene lidt på hovedet”

I månedens bygherreportræt kan du møde Tania Nissen, udviklingsdirektør hos Hyllegaard Udvikling en del af Vanaheimr, der bl.a. udvikler stor-bofællesskab og projekter inden for landbrug og energioptimering. Tania er ny i byggebranchen, og med sit blik ude fra, brænder hun for nyskabelse. Hun er optaget af at optimere processer, og så ønsker hun at udfordre de etablerede metoder og tankegangen omkring risiko, profit og samarbejde.
15/04/2024/af Sofie Ullum Jensen

Psykologisk sikkerhed kan gøre at fejl opdages i tide

Fejl og misforståelser kan koste dyrt på bygge- og anlægsprojekter, både i forhold til tid, økonomi, image og samarbejde, og jo senere fejlene kommer på bordet, desto dyrere risikerer de at blive. Bl.a. derfor vinder nye samarbejdsformer frem, som skaber bedre rammer for medarbejdernes psykologiske sikkerhed, hvor der fx er plads til at indrømme fejl uden at blive dømt eller udstødt. Til en workshop i Samarbejdsløftet i marts blev det tydeligt, at begrebet ikke kun er relevant i en snæver byggepladskontekst, men lige så vigtigt for bygherrerne på ledelsesgangene.
12/04/2024/af Sussi Hansen

Styrk din faglighed på et af vores kommende arrangementer

[av_custom_masonry_entries 0_pos_post='' 1_pos_post='' 2_pos_post='' 3_pos_post='' post_terms='Kursusemne,48,50,58,56,57,51,54,49,59,52,63,55' nr_posts='3' nr_off_posts='' post_order='ASC' grid_layout='without_top' top_image='http://bygherreforeningen.kathlab.dk/wp-content/uploads/2018/06/Overblik-over-ændringer-i-AB.jpg' attachment='2544' attachment_size='full' masonry_filter='hide' av_uid='av-jia0oanc' custom_class='']

Få den nyeste viden fra Bygherreforeningen i din indbakke

Ja tak – send mig Bygherreforeningens nyhedsbrev