13/10/2023

Unge mennesker søges: Stor rekrutteringsindsats i Herning og omegn vil uddanne unge på almen renoveringssag

I Danmark er der er mangel på faglært arbejdskraft til at bygge bygninger og anlægge veje og pladser, og entreprenørfirmaet Heibæk Murer & Entreprenør ApS står lige nu og mangler struktørlærlinge til renoveringen af de 270 almene boliger hos FællesBo i Holtbjergområdet i Herning. Derfor har de i samarbejde med FællesBo, Bygherreforeningen og den lokale erhvervsskole Herningsholm igangsat en omfattende rekrutteringskampagne på sociale medier, der skal få de lokale unges øjne op for en karriere som bygningsstruktør i byggeriet.

I Danmark har der længe været fokus på, at for få unge vælger at tage en erhvervsuddannelse, samtidig med at dem der så gør, ofte har svært ved at finde en læreplads. I forhold til struktørfaget, hvor man bl.a. uddanner sig til at støbe fundamenter for bygninger og arbejde med træ, beton, jern og grundlæggende konstruktioner som kloakering, ser tendensen anderledes ud. Her bliver der uddannet alt for få, og dem der bliver uddannet, er der stor rift om. Så stor rift, at firmaer som Heibæk Murer & Entrepenør ApS har svært ved at finde struktørlærlinge til en stor og omfattende renovering af 270 boliger for den almene boligorganisation FællesBo på Thyrasvej og Valdemarsvej i Herning, der har stillet krav til det.

Med hjælp fra Bygherreforeningen, har firmaet i samarbejde med FællesBo og den lokale erhvervsskole Herningsholm Erhvervsskole nu sat gang i en omfattende rekrutteringskampagne, der gennem sociale medier og et Åbent Hus-arrangement på byggepladsen, skal tiltrække lokale unge til at starte en uddannelse som bygningsstruktør med opstart på renoveringssagen.

FællesBo: Som almen bygherre må vi tage et socialt ansvar

Hos det almene boligselskab FællesBo har man fra byggeriets start nemlig haft et ønske om at uddanne lærlinge.

”I FællesBo har vores ønske helt fra starten været at få unge i lære på vores byggeplads her i Holtbjerg. Som almen boligorganisation lægger det i vores DNA at tage et socialt ansvar for lokalmiljøet omkring vores byggeplads, og det kan vi bl.a. gøre ved at skabe arbejdspladser og uddannelse for lokale på vores byggesag. Vi er som samfund afhængige af veluddannede faglærte, og derfor stiller vi også krav på vores byggeprojekter om at få lærlinge i arbejdet”, udtaler Peter Bøgebjerg Mortensen, direktør i FællesBo.

Udover at finde værdi i at uddanne unge, er FællesBo underlagt et krav om at minimum 14 pct. af deres arbejdskraft på byggesagen skal være lærlinge i henhold til Grøn Boligaftale. For at følge op på dette krav, har de brugt en uddannelsesklausul i deres kontrakt.

Klar til at tage imod de unge

I Heibæk Murer & Entreprenør ApS, der er en af underentreprenørerne på Fællesbos renoveringssag, er man ikke i tvivl om, at det er vigtigt at tage unge ind i lære: ”Vi ser en stor værdi i at uddanne unge mennesker i vores firma. Det er en stor renoveringssag, med mange spændende opgaver inden for bygningsstruktørfaget” fortæller direktøren Morten Heibæk.

”De unge, som bliver lærlinge i vores firma, vil få en spændende hverdag i et godt team, hvor man er med til at løse en meningsfuld opgave. Vi har særligt brug for struktørlærlingene, og vi håber derfor, at mange har lyst til at komme i lære hos os på renoveringssagen på Thyrasvej”.

Rekrutteringskampagnen er understøttet af Bygherreforeningens program Bygherre skaber lærepladser, der siden 2019 har hjulpet 33 af de største almene, private og offentlige bygherrer med at skabe lærepladser på deres byggerier. Lige nu understøtter programmet omkring 19 almene boligselskaber med at leve op til kravet om minimum 14 pct. lærlinge på deres byggesag jf. Grøn Boligaftale 2020.

Læs mere om programmet

Følg med i kampagnen på Facebook

Nyheden er skrevet af Freya Andersen

Psykologisk sikkerhed kan gøre at fejl opdages i tide

Fejl og misforståelser kan koste dyrt på bygge- og anlægsprojekter, både i forhold til tid, økonomi, image og samarbejde, og jo senere fejlene kommer på bordet, desto dyrere risikerer de at blive. Bl.a. derfor vinder nye samarbejdsformer frem, som skaber bedre rammer for medarbejdernes psykologiske sikkerhed, hvor der fx er plads til at indrømme fejl uden at blive dømt eller udstødt. Til en workshop i Samarbejdsløftet i marts blev det tydeligt, at begrebet ikke kun er relevant i en snæver byggepladskontekst, men lige så vigtigt for bygherrerne på ledelsesgangene.
12/04/2024/af Sussi Hansen

Kommuner mangler redskaber til bæredygtig byudvikling

Kommunerne sidder med en væsentlig nøgle til bæredygtig udvikling: Det hele starter med planlægningen af hvad, hvor og hvordan, der skal bygges. Men de mangler redskaber og hjemmel i planloven til at stille krav til private bygherrer og ejendomsudviklere. Det viser en ny undersøgelse igangsat af Arkitektforeningen i regi af ”Strateginetværket for bæredygtigt byggeri”. Undersøgelsen kommer også med en række konkrete anbefalinger til politikerne.
10/04/2024/af Andreas Holst-Olesen

Bygherreprisen 2024 sætter fokus på den eksperimenterende og nytænkende bygherre

Nu er der åbent for indstillinger til Bygherreprisen 2024, der i år stiller skarpt på den eksperimenterende og nytænkende bygherre. Med de udfordringer vores samfund og verden står overfor, søger vi i år bygherrer som har lysten, modet og evnen til at eksperimentere og nytænke deres tilgange til byggeri for at dække nye behov og håndtere fremtidens udfordringer inden for bl.a. klimasikring, bæredygtighed og fx ressourceknaphed. Prisen uddeles sammen med Boligfonden Kuben i samarbejde med Licitationen.
05/04/2024/af Sussi Hansen

Få den nyeste viden fra Bygherreforeningen i din indbakke

Ja tak – send mig Bygherreforeningens nyhedsbrev