Viden & aktuelt i kategorien:

Nils Schirmer

Bygherrebarometer: Rekordmange byggeprojekter udskydes fortsat

/
Der bliver fortsat aflyst eller udskudt mange byggeprojekter i Danmark. Rekordhøje 40 pct. af alle byggeprojekter er blevet aflyst i 2023. Særligt er boligmarkedet gået i stå. Under halvdelen af alt boligbyggeri går i gang som planlagt. Det er særligt København og Midtjylland, som er ramt. Også i 2024 skal vi forvente et vanskeligt marked, lyder det fra eksperterne hos Byggefakta. Bygherreforeningen forventer en begyndende stabilisering hos landets bygherrer. Her hæfter man sig ved, at selvom situationen har nogle lighedstegn med situationen under finanskrisen, så står landets bygherrer et helt andet sted forretningsmæssigt. Kun et område boomer: Grøn energi.
Nils Schirmer

Nyt bygherrebarometer - trends og tendenser blandt landets bygherrer i 2024

/
Bygherrebarometeret tager temperaturen på byggeaktiviteter blandt landets største investorer og igangsættere af byggeri. Her finder du oversigt over aktiviteter og planer blandt bygherrer og developere i Danmark i 2024 samt en opsamling på realiserede byggeaktiviteter i 2023.

Byggeriet undgik nedsmeltning i 2022

, /
Trods masser af krisestemning og udfordringer sidste år lå byggeriet på ingen måde stille. Byggefakta udkom i sidste uge med en opgørelse over gennemførte projekter i 2022. Selvom en del bygherrer måtte trække i håndbremsen, lå markedet på ingen måde stille. Samlet set blev der igangsat store byggeprojekter for over 111,8 mia. kroner sidste år, lyder det fra analysevirksomheden i rapporten Trends for byggebranchen 2018-2022.

Tårnhøje ambitioner blandt bygherrerne selvom mange projekter aflyses

/
Ny analyse af byggeaktiviteterne i Danmark viser, at der igen i 2023 er rekordhøje byggeambitioner i Danmark. Men bag tallene lurer også usikkerheden. Rentestigninger, stigende priser på materialer, leveranceproblemer og konkurser har i år skrinlagt eller udskudt mange projekter. Og meget tyder på, at den tendens vil fortsætte ind i 2023. 38 pct. af landets bygherrer regner allerede nu med, at de vil skrotte eller udskyde projekter, mens en fjerdedel siger, at de har projekter, som de endnu ikke ved, om de skal udskyde eller gennemføre. Det viser Bygherreforeningens helt nye Bygherrebarometer, der udgives i samarbejde med Byggefakta.

Undgå budgetoverskridelser: Sådan kan du udarbejde et sundt budget på dit byggeprojekt

/
Den nuværende markedssituation kalder i høj grad på, at man som bygherre eller rådgiver er omhyggelig med at udarbejde et sundt og realistisk budget, som skaber overblik og hvorfra der løbende kan træffes informerede beslutninger. Derfor viderebringer Bygherreforeningen her syv råd til at udarbejde et sundt budget fra Værdibygs vejledning om budgettering, der er udarbejdet med input fra aktører på tværs af byggebranchen.
Kontraframe

Prisstigninger fører til aflyste byggerier hos halvdelen af landets bygherrer

, , , /
52 pct. af alle bygherrer forventer at aflyse byggeprojekter i resten af 2022 pga. prisstigninger i byggeriet.
Kontraframe

Krigen i Ukraine giver prisstigninger og behov for boliger til flygtninge

, , /
Det er svært at overskue de samlede konsekvenser af krigen i Ukraine for byggeriet og særligt landets bygherrer. Alt tyder dog på, at branchen kan se frem til yderligere prisstigninger på råvarer og energi. Desuden efterspørger både Udlændingestyrelsen og kommunerne allerede nu boliger til de mange ukrainske flygtninge. Også hos landets bygherrer.
Kontrafarme

Prisstigninger giver ekstraregninger hos bygherrerne

, , , /
Ny analyse om byggeriets udvikling viser rekordhøje byggeambitioner i Danmark. Men samtidig oplever byggebranchen også høje prisstigninger på en række byggematerialer, hvilket bl.a. åbner op for flere krav fra entreprenørerne. HOFOR er en af de organisationer der udfordres af stigende priser på bl.a. rustfrit stål og derfor skal finde ud af, hvordan ekstraregninger hos entreprenøren skal håndteres.

Stor vækst i boligbyggerier udfordres af prisstigninger

, , /
Ny analyse om byggeriets udvikling viser rekordhøje byggeambitioner i Danmark. Men udviklingen kan udfordres af mangel på arbejdskraft, materialemangel og generelle prisstigninger. Det gør det svært for særligt den almene og offentlige sektor. Og det kan skabe udfordringer for byggeriets grønne omstilling.
Photo by Claudia van Zyl on Unsplash

De tre vigtigste overvejelser kommuner skal gøre sig om friplejemodellen

, , , , , , , /
Hvad skal man tænke over, hvis man som kommune overvejer at benytte friplejemodellen? Det har Sigurd Arnfred Larsen, udviklingskonsulent i Greve Kommune, tre gode råd til.