Viden & aktuelt i kategorien:

Anlægsloft daginstitution bygherreforeningen corona

Højere anlægsloft bør følges op af højere beløbsgrænser i tilbudsloven

, , , /
Kommunerne skal have mulighed for at igangsætte flere byggeprojekter og dermed være med holde gang i erhvervsliv og beskæftigelse under coronakrisen. Man bør samtidig justere beløbsgrænserne i udbudsreglerne, for at gøre det nemmere at få virksomheder og håndværkere i gang med det samme på fx tomme skoler og daginstitutioner
Bygherreprisen Building Awards Licitationen Bygherreforeningen

Vinder af Bygherreprisen 2019: ”Vi har fået københavnerne til at forstå, hvad det er vi laver i Aalborg”

/
Sidste år vandt Himmerland Boligforening Bygherreprisen 2019 ved løfte den ellers udfordrede bydel Aalborg Øst. Den landsdækkende eksponering har givet det nordjyske boligforening vind i sejlende, og har åbnet op for nye fællesskaber og skabt stolthed iblandt medarbejderne. Nu kan alle indstille nye kandidater til prisen frem til d. 18. august, der hylder det ansvarlige samarbejde.
arbejdsmiljø vejdirektoratet sikkerhed ulykker byggeri bo-vest Gentofte Kommune Bygherreforeningen

Topledere viser vejen til færre ulykker

/
Øget fokus på arbejdsmiljø og sikkerhed i topledelsen hos Gentofte Kommune, Vejdirektoratet og det almene boligselskab Bo-Vest skal føre til færre ulykker og mere produktivitet på de tre organisationers byggepladser. Den nye tilgang bygger på erfaringer fra offshore branchen, hvor det er lykkes næsten at undgå store ulykker.

Renoveringsopgaver i høj kurs hos kommuner efter fjernelse af anlægsloftet

, , , /
Med fjernelsen af anlægsloftet i år, har landets kommuner nu mulighed for at fremskynde opgaver efter eget valg. En rundspørge i tre kommuner viser, at det særligt er planlagte renoveringsopgaver, som bliver fremrykket, da nybyggeri af forskellige årsager er vanskeligt under coronakrisen.
klimapartnerskab rapport bilag bygherreforeningen

Klimapartnerskab viser vejen til et bæredygtigt byggeri

, , , /
Efter fire måneders intensivt arbejde og involvering af mere end 100 fagfolk, har klimapartnerskabet for byggeri og anlæg udgivet sin resultatrapport. Bygherreforeningen har deltaget aktivt i arbejdet og støtter op om mange af de gode forslag.
klimapartnerskab rapport bilag bygherreforeningen

Bygherreforeningen bidrager til ny klimahandlingsplan

/
Bygherreforeningen skal sammen med bl.a. Dansk Byggeri og Dansk Industri frem mod februar 2020 komme med bud på, hvordan bygge- og anlægsbranchen skal bidrage til at vi bliver klimaneutrale i 2050 i regeringens klimapartnerskab for byggeri og anlæg

Bygherrer skal drive den bæredygtige udvikling

/
Bygherreforeningen lancerer fredag d. 10 januar et manifest med udgangspunkt i FNs verdensmål, der skal hjælpe bygherrer med en bæredygtig omstilling af deres arbejde.

Kloge og grønne kvadratmeter: Aalborg Kommune tænker sig om, før de bygger nyt

, , /
På trods af en stor befolkningstilvækst og en stigende mangel på skoler, daginstitutioner og plejehjem, tænker man sig i Aalborg Kommune grundigt om, før man bygger nyt. Siden 2016 har kommunen arbejdet intensivt med at skabe et digitalt overblik over sin eksisterende bygnings-portefølje. Det har givet grundlag for beslutninger om, hvordan den kan tilpasses og udvikles, så bygningerne udleder mindst muligt CO2 og har fornuftige driftsomkostninger

Rambøll-rapport: Renovering er bedst for økonomi og klima

, , /
En ny rapport udarbejdet af Rambøll Management for partnerskabet Renovering på Dagsordenen, giver stof til eftertanke hos bygherrer, der bør overveje renovering frem for nedrivning og nybyggeri. Det er nemlig langt mindre belastende for klimaet at renovere frem for at bygge nyt og rive ned. Rapporten viser også, at der er totaløkonomiske besparelser at hente.

Bygherreforeningen: Boost kommuner og regioners investeringer i grønt velfærdsbyggeri

, , , , /
Når kommunerne får lov til at bruge flere penge på byggeri som følge af lempelse af anlægs-loftet, bør vi samtidig optimere rammerne for at bruge pengene fornuftigt. Der skal skabes incitament til at investere grønt og langsigtet.
Christian Høgsbro, adm. direktør i Boligforeningen AAB, Bo Jørgensen, direktør i Boligselskabet Sjælland, Rasmus Brandt Lassen, direktør i Bygningsstyrelsen, Henrik Dahl Jeppesen, adm. direktør i DEAS, Thomas Holluf Nielsen, adm.direktør i Domea, Jacob Steen Møller, campusdirektør i DTU Campus Service, Sune Schou, direktør i Egedal Kommune, Jens Bjarnbe Hansen, byggedirektør i Jeudan, Christian Poulsen, teknisk direktør i Københavns Lufthavne, Henrik Schødts, projektdirektør i Nyt Hospital Sjælland, Marius Møller, ejendomsdirektør i PensionDanmark, Iben Koch, direktør i Rudersdal Kommune, Lars Fuhr Pedersen, teknisk direktør i Sund & Bælt, Henrik L. Bang, direktør i Bygherreforeningen

Bygherreforeningen samler topledere i ny taskforce for digitalisering af byggeriet

, , /
I januar 2019 udkom Transport-, Bygnings- og Boligministeriets strategi for digitalt byggeri, men den mangler konkrete indsatsområder og målsætninger, mener Bygherreforeningen. Derfor samler foreningen nu topledere fra landets største byg- og driftsorganisationer i en taskforce, der skal formulere konkrete indsatsområder som springbræt til, at potentialerne i det digitale byggeri bliver realiseret. Og det er positivt, mener boligministeren, der ser byg- og driftsherrerne som vigtige aktører i byggeriets digitale transformation.
Musicon CityLoops cirkulær økonomi Roskilde

CityLoops – et grønt kredsløb for byggematerialer og overskudsjord

, , , , /
Bygherreforeningen er gået ind i et nyt EU-støttet projekt, som i løbet af de næste 4 år skal være med til at fremme omstillingen til cirkulær økonomi og tankegang inden for byggeri og anlæg.

Energieffektivitet er den billige vej til den grønne omstilling

, , /
Med målrettet fokus på energieffektiviseringer kan Danmark nå målet om et klimaneutralt samfund senest i 2050 billigere end ved kun at satse på vedvarende energi.

10 gode råd til lavere tilbudsomkostninger og bedre tilbud

, , /
De udførende entreprenører har stigende tilbudsomkostninger. Men der er mange lavthængende frugter, der kan bane vej for færre transaktionsomkostninger og bedre tilbud. Bygherreforeningen og Dansk Byggeri har i fællesskab opstillet 10 gode råd til at skabe bedre udbudsprocesser og nedbringe tilbudsomkostningerne.

Byggeriet sætter rekord i 2019 trods varsler om opbremsning

, /
Der er rekordmange store byggeprojekter i pipelinen i Danmark til trods for, at forskellige analyser spår en snarlig opbremsning. Alene byggeprojekter igangsat af private bygherrer er fordoblet på bare tre år. Udviklingen giver panderynker hos Bygherreforeningen. Travlheden vil give midlertidige prisstigninger.

Kommunale bygherrer bør nytænke business casen på idrætsfaciliteter

, , /
Idrætsfaciliteter rummer skjulte gevinster, som kun få kommuner i dag udnytter. Bygherrerne bør derfor arbejde med en ny forretningsmæssig tilgang til byggeprojekterne. Og det er bare med at komme i gang. For kommunerne står overfor at skulle håndtere et stort vedligeholdelsesefterslæb på idrætsområdet, lyder det fra international ekspert.