13/01/2023

Samfundskriser øger efterspørgsel på lederkompetencer hos landets bygherrer

Krig i Europa, energikrise, inflation, stigende renter og en klimakrise, der for alvor er begyndt at manifestere sig både i Danmark og i resten af verden på forskellige måder. 2022 har været et hårdt år for landets bygherrer, og meget tyder på, at 2023 bliver lige så udfordrende og usikkert. Men med kriser kommer også muligheder for at tænke nyt, og Bygherreforeningen oplever en øget efterspørgsel på viden om den bæredygtige omstilling og lederkompetencer til at drive udviklingen. Og spørger man en erfaren bygherre, der har stået bag nogle af de mest komplekse byggerier, er gode lederkompetencer været vigtigere end nogensinde før.

Det danske samfund og resten af verden er ramt af en række kriser. Det var bl.a. omdrejningspunkt på Bygherreforeningens nytårskur i sidste uge. Men på trods af usikkerhed på forskellige fronter, oplever Bygherreforeningen en øget efterspørgsel på kompetenceudvikling:

“Bygherrerne står med nogle store udfordringer lige nu, og er på mange måder pressede af de store samfundskriser vi befinder os i. Men kriser kan også være anledning til udvikling og nytænkning. Det oplever vi i høj grad hos vores medlemmer, som efterspørger kompetenceudvikling som aldrig før” udtaler Christine Skovgaard Madsen, kompetencechef i Bygherreforeningen.

“De efterspørger i høj grad kompetenceudvikling inden for bæredygtighed og ledelse i forskellig former. At være i stand til at lede store beslutnings- og forandringsprocesser er en vigtig kernekompetence for ledere i bygherreorganisationer, særligt i en tid, hvor markedet, politik og økonomi er meget usikkert og komplekst. At få sit team eller afdeling helskindet igennem store forandringsprocesser kræver dygtige ledere”.

Lederkompetencer har aldrig været vigtigere

Spørger man Finn Bloch, tidligere programchef for udvidelsen af Københavns Lufthavn og nu underdirektør i DSBs Nye Grønne Værksteder, giver det god mening at opruste på lederkompetencerne nu:

“I en tid, hvor byggebranchen gennemgår en transformation i både organiseringsmodeller og samarbejdsformer, i det digitale produktionsgrundlag, og en grøn omstilling, har stærke ledelseskompetencer aldrig været vigtigere. Byggerier bliver som enkeltprojekter konstant udfordret af nye teknologier, nye regler og rammebetingelser, nye situationer i produktionen, nye personer, der træder ind i og ud i processen over tid, og alt i alt skal der, oftest hurtigt, træffes en masse beslutninger på et relativt tyndt grundlag – alene for at komme videre i byggeprocessen” siger Finn Bloch og fortsætter:

“Desuden kræver det generelt stærke robuste ledere at forstå og forholde sig til byggeriets processer, organisering, faser, og grænseflader, og samspil mellem forskellige aktører, og til hensynet til det samfund, de er en del af” afslutter han.

Ønsker du at styrke dine lederkompetencer, dit team og dine samarbejder på tværs? Så læs med her, hvor du kan møde nogle af underviserne på Bygherreforeningens lederuddannelse og høre, hvad deltagerne på de to første udsolgte hold fik ud af at være med.

Læs om Bygherreforeningens lederuddannelse her.

Nyheden er skrevet af Freya Andersen

Psykologisk sikkerhed kan gøre at fejl opdages i tide

Fejl og misforståelser kan koste dyrt på bygge- og anlægsprojekter, både i forhold til tid, økonomi, image og samarbejde, og jo senere fejlene kommer på bordet, desto dyrere risikerer de at blive. Bl.a. derfor vinder nye samarbejdsformer frem, som skaber bedre rammer for medarbejdernes psykologiske sikkerhed, hvor der fx er plads til at indrømme fejl uden at blive dømt eller udstødt. Til en workshop i Samarbejdsløftet i marts blev det tydeligt, at begrebet ikke kun er relevant i en snæver byggepladskontekst, men lige så vigtigt for bygherrerne på ledelsesgangene.
12/04/2024/af Sussi Hansen

Kommuner mangler redskaber til bæredygtig byudvikling

Kommunerne sidder med en væsentlig nøgle til bæredygtig udvikling: Det hele starter med planlægningen af hvad, hvor og hvordan, der skal bygges. Men de mangler redskaber og hjemmel i planloven til at stille krav til private bygherrer og ejendomsudviklere. Det viser en ny undersøgelse igangsat af Arkitektforeningen i regi af ”Strateginetværket for bæredygtigt byggeri”. Undersøgelsen kommer også med en række konkrete anbefalinger til politikerne.
10/04/2024/af Andreas Holst-Olesen

Bygherreprisen 2024 sætter fokus på den eksperimenterende og nytænkende bygherre

Nu er der åbent for indstillinger til Bygherreprisen 2024, der i år stiller skarpt på den eksperimenterende og nytænkende bygherre. Med de udfordringer vores samfund og verden står overfor, søger vi i år bygherrer som har lysten, modet og evnen til at eksperimentere og nytænke deres tilgange til byggeri for at dække nye behov og håndtere fremtidens udfordringer inden for bl.a. klimasikring, bæredygtighed og fx ressourceknaphed. Prisen uddeles sammen med Boligfonden Kuben i samarbejde med Licitationen.
05/04/2024/af Sussi Hansen

Få den nyeste viden fra Bygherreforeningen i din indbakke

Ja tak – send mig Bygherreforeningens nyhedsbrev