Viden & aktuelt i kategorien:
Drift

Bygherreprisen Building Awards Licitationen Bygherreforeningen

Vinder af Bygherreprisen 2019: ”Vi har fået københavnerne til at forstå, hvad det er vi laver i Aalborg”

/
Sidste år vandt Himmerland Boligforening Bygherreprisen 2019 ved løfte den ellers udfordrede bydel Aalborg Øst. Den landsdækkende eksponering har givet det nordjyske boligforening vind i sejlende, og har åbnet op for nye fællesskaber og skabt stolthed iblandt medarbejderne. Nu kan alle indstille nye kandidater til prisen frem til d. 18. august, der hylder det ansvarlige samarbejde.
arbejdsmiljø vejdirektoratet sikkerhed ulykker byggeri bo-vest Gentofte Kommune Bygherreforeningen

Topledere viser vejen til færre ulykker

/
Øget fokus på arbejdsmiljø og sikkerhed i topledelsen hos Gentofte Kommune, Vejdirektoratet og det almene boligselskab Bo-Vest skal føre til færre ulykker og mere produktivitet på de tre organisationers byggepladser. Den nye tilgang bygger på erfaringer fra offshore branchen, hvor det er lykkes næsten at undgå store ulykker.

Renoveringsopgaver i høj kurs hos kommuner efter fjernelse af anlægsloftet

, , , /
Med fjernelsen af anlægsloftet i år, har landets kommuner nu mulighed for at fremskynde opgaver efter eget valg. En rundspørge i tre kommuner viser, at det særligt er planlagte renoveringsopgaver, som bliver fremrykket, da nybyggeri af forskellige årsager er vanskeligt under coronakrisen.
Anlægsloft daginstitution bygherreforeningen corona

Højere anlægsloft bør følges op af højere beløbsgrænser i tilbudsloven

, , , /
Kommunerne skal have mulighed for at igangsætte flere byggeprojekter og dermed være med holde gang i erhvervsliv og beskæftigelse under coronakrisen. Man bør samtidig justere beløbsgrænserne i udbudsreglerne, for at gøre det nemmere at få virksomheder og håndværkere i gang med det samme på fx tomme skoler og daginstitutioner
klimapartnerskab rapport bilag bygherreforeningen

Klimapartnerskab viser vejen til et bæredygtigt byggeri

, , , /
Efter fire måneders intensivt arbejde og involvering af mere end 100 fagfolk, har klimapartnerskabet for byggeri og anlæg udgivet sin resultatrapport. Bygherreforeningen har deltaget aktivt i arbejdet og støtter op om mange af de gode forslag.
klimapartnerskab rapport bilag bygherreforeningen

Bygherreforeningen bidrager til ny klimahandlingsplan

/
Bygherreforeningen skal sammen med bl.a. Dansk Byggeri og Dansk Industri frem mod februar 2020 komme med bud på, hvordan bygge- og anlægsbranchen skal bidrage til at vi bliver klimaneutrale i 2050 i regeringens klimapartnerskab for byggeri og anlæg

Bygherrer skal drive den bæredygtige udvikling

/
Bygherreforeningen lancerer fredag d. 10 januar et manifest med udgangspunkt i FNs verdensmål, der skal hjælpe bygherrer med en bæredygtig omstilling af deres arbejde.

Nærheden – Besøg fremtidens forstad

, , , /
Kom med, når vi besøger Høje Taastrups nye bydel, Nærheden, der med sin placering små 20 minutter fra København H og innovative tilgang til at skabe en ny bydel, er et godt bud på, hvordan fremtidens forstad ser ud. Bag byudviklingsselskabet, NærHeden P/S, står Høje Taastrup Kommune og Realdania By & By, og på denne studietur giver NærHedens direktør dig en introduktion til projektet, ligesom du får en rundvisning på området.

Evaluering af byggeri

, , , /
Byggeriets tekniske aspekter gennemgås ved 1- og 5- års gennemgang, men giver ikke viden om, hvorvidt byggeriet lever op til den vision og de intentioner, der lå forud for byggeriet. På denne seminardag diskuterer vi, hvordan vi måler effekten af byggeriet. Bruges det efter hensigten og passer det til de brugere og den hverdag, der foregår i det?

Studietur: D står for DTU – og for digitalisering

, , /
Kom med på studietur, og mød sidste års vinder af Bygherreprisen: DTU – Danmarks Tekniske Universitet. DTU vandt prisen for implementeringen af en campusplan, der sætter fokus på digitalisering og bæredygtighed, og samtidigt understøtter et stærkt undervisningsmiljø, der tiltrækker forskere, undervisere og studerende fra hele verden.

Hvordan skaber vi attraktive seniorboliger og bofællesskaber?

, , , , , /
Interessen for seniorboliger og bofællesskaber stiger stødt, og stadig flere efterspørger boligformer med mere eller mindre forpligtende fællesskaber. Men hvilke konkrete behov skal boligformen understøtte, hvordan kan de fysiske rammer skabe fællesskaber, og hvad bliver der allerede gjort på området?

Det mest bæredygtige er det, vi ikke bygger: Flerbrugerhuse og multianvendelse

, /
Mange steder arbejder man på at lægge flere funktioner sammen i en bygning, både for at skabe værdi for brugerne ved at opfordre til fællesskab, men også for at tænke i kloge kvadratmeter. Men hvornår giver det reel værdi? Hvordan organiserer vi byggeri og drift? Og hvordan løser vi de udfordringer, der kan opstå på tværs af interessentgrupper? Det diskuterer vi på denne dag.

Byg til drift

, /
Det er vigtigt, at du som bygherre tænker bygninger som investeringer, både i forhold til at forvalte dem, men også i forhold til at bidrage til en mere bæredygtig fremtid, hvor vi ikke bruger unødvendige ressourcer. På seminaret får du inspiration til, hvordan du kan arbejde mere strategisk med at bygge til drift og tænke den effektive anvendelse af byggeriet ind fra begyndelsen.

Evaluering af byggeri

, , /
Byggeriets tekniske aspekter gennemgås ved 1- og 5- års gennemgang, men giver ikke viden om, hvorvidt byggeriet lever op til den vision og de intentioner, der lå forud for byggeriet. På dette online seminar diskuterer vi, hvordan vi måler effekten af byggeriet. Bruges det efter hensigten og passer det til de brugere og den hverdag, der foregår i det?

Vælg den rette entrepriseform

/
Hvordan vælger du den rigtige entrepriseform til dit projekt? På denne kursusdag hører du om fordele, ulemper og erfaringer med de forskellige entrepriseformer, så du bliver klædt på til at vælge den rette form til dit projekt.

Sådan bruger du tildelingskriterier og evalueringsmodeller i udbud

, /
Få viden og indsigt i de forskellige muligheder du har for at arbejde med tildelingskriterier og evalueringsmodeller i udbud. Kurset giver dig overblik over de lovgivningsmæssige rammer og vi drøfter, hvor klager og afgørelser peger hen.

Ledningsarbejder og gæsteprincippet

, , /
Udgifter til ledningsarbejder kan være en ubehagelig overraskelse i et byggeprojekt, især hvis der ikke er taget højde for det i anlægsbudgettet. På dette online kursus får du overblik over de grundlæggende regler inden for ledningsret og gæsteprincippet samt indblik i dine muligheder for at forebygge ubehagelige overraskelser, når du skal købe arealer og rettigheder til dine projekter.