Viden & aktuelt i kategorien:
Drift

Temamøde: Sådan sikrer du flere lærlinge på store byggeprojekter

, , /
Der igangsættes rekordmange store bygge- og anlægsprojekter i Danmark. Men manglen på veluddannet faglærte som f.eks. murere, struktøre og VVS’ere truer med at sætte udviklingen i stå. Ifølge Danske Regioners prognose vil der i 2025 mangle ca. 70.000 faglærte. Mange af dem vil mangle i byggeriet.

BR18 for bygherrer

, /
BR18 betyder nye roller og opgaver i samarbejdet mellem bygherrer, myndigheder og rådgivere. I løbet af dette seminar får du en introduktion til BR18, særligt med fokus på de administrative regler og tekniske forhold omkring brand, energi og tilgængelighed.

Ledningsarbejder og gæsteprincippet

, /
Udgifter til ledningsarbejder kan være en ubehagelig overraskelse i et byggeprojekt, især der ikke er taget højde for det i anlægsbudgettet. På dette kursus giver vi dig overblik over de grundlæggende regler inden for ledningsret og gæsteprincippet og et indblik i dine muligheder for at forebygge ubehagelige overraskelser.

Økonomistyring for bygherrer

, , /
Få inspiration til, hvordan du som bygherre kan etablere en god form for økonomistyring og risikohåndtering allerede tidligt i processen og følge op på denne undervejs i byggeprojektet. Seminaret tager fat på økonomistyring under de nye aftalevilkår. Her får du et overblik over aftaleforhold, honorarmodeller og økonomistyring fra forskellige perspektiver, hvor drift og vedligehold tænkes ind i budgettet fra start.

Sådan bruger du tildelingskriterier og evalueringsmodeller i udbud

, /
Få viden og indsigt i de forskellige muligheder du har for at arbejde med tildelingskriterier og evalueringsmodeller i udbud. Kurset giver dig overblik over de lovgivningsmæssige rammer, og vi drøfter, hvor klager, anker og afgørelser peger hen.

Byg til drift: Sådan tænker du anvendelsen ind i opførelsen

, /
Det er vigtigt, at vi som bygherrer begynder at tænke bygninger som investeringer, både i forhold til at forvalte dem, men også i forhold til at bidrage til en mere bæredygtig fremtid, hvor vi ikke bruger unødvendige ressourcer. På denne dag sætter vi for en gangs skyld driften helt frem i fokus. På seminaret får du inspiration til, hvordan du kan arbejde mere strategisk med at bygge til drift.