Viden & aktuelt i kategorien:
Drift

klimapartnerskab rapport bilag bygherreforeningen

Klimapartnerskab viser vejen til et bæredygtigt byggeri

, , , /
Efter fire måneders intensivt arbejde og involvering af mere end 100 fagfolk, har klimapartnerskabet for byggeri og anlæg udgivet sin resultatrapport. Bygherreforeningen har deltaget aktivt i arbejdet og støtter op om mange af de gode forslag.
Bygherreprisen Building Awards Licitationen Bygherreforeningen

Vinder af Bygherreprisen 2019: ”Vi har fået københavnerne til at forstå, hvad det er vi laver i Aalborg”

/
Sidste år vandt Himmerland Boligforening Bygherreprisen 2019 ved løfte den ellers udfordrede bydel Aalborg Øst. Den landsdækkende eksponering har givet det nordjyske boligforening vind i sejlende, og har åbnet op for nye fællesskaber og skabt stolthed iblandt medarbejderne. Nu kan alle indstille nye kandidater til prisen frem til d. 18. august, der hylder det ansvarlige samarbejde.
arbejdsmiljø vejdirektoratet sikkerhed ulykker byggeri bo-vest Gentofte Kommune Bygherreforeningen

Topledere viser vejen til færre ulykker

/
Øget fokus på arbejdsmiljø og sikkerhed i topledelsen hos Gentofte Kommune, Vejdirektoratet og det almene boligselskab Bo-Vest skal føre til færre ulykker og mere produktivitet på de tre organisationers byggepladser. Den nye tilgang bygger på erfaringer fra offshore branchen, hvor det er lykkes næsten at undgå store ulykker.

Renoveringsopgaver i høj kurs hos kommuner efter fjernelse af anlægsloftet

, , , /
Med fjernelsen af anlægsloftet i år, har landets kommuner nu mulighed for at fremskynde opgaver efter eget valg. En rundspørge i tre kommuner viser, at det særligt er planlagte renoveringsopgaver, som bliver fremrykket, da nybyggeri af forskellige årsager er vanskeligt under coronakrisen.
Anlægsloft daginstitution bygherreforeningen corona

Højere anlægsloft bør følges op af højere beløbsgrænser i tilbudsloven

, , , /
Kommunerne skal have mulighed for at igangsætte flere byggeprojekter og dermed være med holde gang i erhvervsliv og beskæftigelse under coronakrisen. Man bør samtidig justere beløbsgrænserne i udbudsreglerne, for at gøre det nemmere at få virksomheder og håndværkere i gang med det samme på fx tomme skoler og daginstitutioner
klimapartnerskab rapport bilag bygherreforeningen

Bygherreforeningen bidrager til ny klimahandlingsplan

/
Bygherreforeningen skal sammen med bl.a. Dansk Byggeri og Dansk Industri frem mod februar 2020 komme med bud på, hvordan bygge- og anlægsbranchen skal bidrage til at vi bliver klimaneutrale i 2050 i regeringens klimapartnerskab for byggeri og anlæg

Bygherrer skal drive den bæredygtige udvikling

/
Bygherreforeningen lancerer fredag d. 10 januar et manifest med udgangspunkt i FNs verdensmål, der skal hjælpe bygherrer med en bæredygtig omstilling af deres arbejde.

Bygherreforeningen: Boost kommuner og regioners investeringer i grønt velfærdsbyggeri

, , , , /
Når kommunerne får lov til at bruge flere penge på byggeri som følge af lempelse af anlægs-loftet, bør vi samtidig optimere rammerne for at bruge pengene fornuftigt. Der skal skabes incitament til at investere grønt og langsigtet.

Hold byggeriet igang under corona-krisen

, /
Aktørerne inden for byggeriet bør gøre, hvad de kan for at holde aktiviteterne i gang under coronakrisen - så længe arbejdet foregår forsvarligt. Sådan lyder opfordringen fra Bygherreforeningen, Dansk Byggeri og Dansk Industri, der er gået sammen om en stribe anbefalinger til alle, der arbejder inden for byggeriet.
Christian Høgsbro, adm. direktør i Boligforeningen AAB, Bo Jørgensen, direktør i Boligselskabet Sjælland, Rasmus Brandt Lassen, direktør i Bygningsstyrelsen, Henrik Dahl Jeppesen, adm. direktør i DEAS, Thomas Holluf Nielsen, adm.direktør i Domea, Jacob Steen Møller, campusdirektør i DTU Campus Service, Sune Schou, direktør i Egedal Kommune, Jens Bjarnbe Hansen, byggedirektør i Jeudan, Christian Poulsen, teknisk direktør i Københavns Lufthavne, Henrik Schødts, projektdirektør i Nyt Hospital Sjælland, Marius Møller, ejendomsdirektør i PensionDanmark, Iben Koch, direktør i Rudersdal Kommune, Lars Fuhr Pedersen, teknisk direktør i Sund & Bælt, Henrik L. Bang, direktør i Bygherreforeningen

Bygherreforeningen samler topledere i ny taskforce for digitalisering af byggeriet

, , /
I januar 2019 udkom Transport-, Bygnings- og Boligministeriets strategi for digitalt byggeri, men den mangler konkrete indsatsområder og målsætninger, mener Bygherreforeningen. Derfor samler foreningen nu topledere fra landets største byg- og driftsorganisationer i en taskforce, der skal formulere konkrete indsatsområder som springbræt til, at potentialerne i det digitale byggeri bliver realiseret. Og det er positivt, mener boligministeren, der ser byg- og driftsherrerne som vigtige aktører i byggeriets digitale transformation.

Ny PET-vejledning om terrorsikkerhed i bygninger er ude

, /
PET er nu ude med en ny vejledning, der skal hjælpe bl.a. bygherrer med at forholde sig til risikoen for et terrorangreb og tage stilling til det generelle sikkerhedsarbejde i byggeprojekter.

Store hospitalsbyggerier udfordrer byggeriets kapacitet

, , /
Med et langt tilløb er der for alvor kommet fart på de store sygehusbyggerier. Mange af de mia. kr., som er afsat til de såkaldte supersygehuse, kommer i udbud på hospitalsbyggerier i Hillerød, Køge, Odense og på Bispebjerg i København inden for det kommende år. Dermed udgør sygehusbyggerier hele 13 pct. af landets store byggeprojekter, viser nye tal fra Byggepipeline. Det udfordrer et i forvejen travlt byggemarked, advarer Bygherreforeningen.

Bygningsdrift for milliarder undervurderes

, /
Langsigtede perspektiver omkring drift og anvendelse af bygninger fylder alt for lidt, når vi investerer i nye bygninger og ejendomme. I alt for mange tilfælde udnyttes de byggede kvadratmeter ikke godt nok eller også understøtter bygningerne i for ringe grad i forhold til de aktiviteter, som de skal være ramme om. Dermed snyder vi os selv for gigantiske produktivitetsgevinster som samfund. F.eks. koster dårligt indeklima på landets folkeskoler i gennemsnit et års undervisning pr. elev, fordi dårlig luftkvalitet, lys og lydforhold forringer børnenes koncentrationsevne.

Byggeriet sætter rekord i 2019 trods varsler om opbremsning

, /
Der er rekordmange store byggeprojekter i pipelinen i Danmark til trods for, at forskellige analyser spår en snarlig opbremsning. Alene byggeprojekter igangsat af private bygherrer er fordoblet på bare tre år. Udviklingen giver panderynker hos Bygherreforeningen. Travlheden vil give midlertidige prisstigninger.

Hvidbog om bygningsdrift

, /
Branchepartnerskabet Renovering på Dagsordenen sætter fokus på bygningsdrift med ny hvidbog.

Smart drift med dynamiske data

/
Bygherreforeningen har udarbejdet en trin-for-trin-guide om strategisk digitalisering for byg- og driftsherrer. Guiden fokuserer på digitale værktøjer i den almene sektor og peger på forskellige metoder til at skabe et dynamisk datagrundlag og en smartere drift.