Står du med et igangværende eller kommende bygge- eller anlægsprojekt, hvor der er mange interessenter? Finder du det udfordrende at danne overblik over dine interessenter og håndteringen af disse? Eller har du brug for input og inspiration på området? Så er dette kursus relevant for dig.
Kurset vil give dig overblik over, hvordan du kortlægger dit interessentlandskab, ligesom du vil blive klogere på, hvordan du skal prioritere dine interessenter, og hvordan du laver en handlingsplan. Derudover får du indblik i andre bygherrers erfaringer med interessenthåndtering og dialog med brugerne, som du kan bruge til inspiration i egne projekter.
På dette kursus vil vi om formiddagen fokusere på det brede landskab af interessenter, når dagens underviser tager os igennem en række relevante emner og opmærksomhedspunkter ved interessenthåndtering. Undervisningsformen vil i større grad være baseret på oplæg, men der vil også være god tid til gruppeøvelser og erfaringsudveksling undervejs. Deltagerne opfordres til at deltage aktivt, ligesom det ville være givende at have tænkt over en case eller to på forhånd, som kunne være interessent at diskuterer på dagen. Eftermiddagens program vil i større grad centrere konkrete cases, hvor der vil være større fokus på udvalgte interessenter og dialog med brugerne i de udvalgte projekter.
Program
09:00-09:30 Ankomst og morgenmad
09:30-09:45 Velkomst og introduktion
Vi starter dagens kursus med en kort introduktion til dagens emne og program.
Christine Skovgaard Madsen, områdechef, Bygherreforeningen
09:45-10:45 Kortlægning af interessentlandskabet – Hvem er dine interessenter?
Hvad er interessenthåndtering, og hvordan kortlægger vi interessentlandskabet i vores bygge-, ejendoms-, eller byudviklingsprojekt? Det kigger vi nærmere på her, hvor dagens underviser indleder kurset med at rammesætte og forklare kursets fokusemner. Du præsenteres desuden for en konkret model, der belyser de kategorier af interessenter, som vi ofte møder i bygge- og ejendomsbranchens projekter. Det gælder både for offentlige, almene og private bygherrer.
Mathilde Lykke Bülow, indehaver og seniorrådgiver, Concise – dagens underviser
10:45-11:00 Formiddagspause
11:00-12:00 Hvad optager dine interessenter, og hvem er vigtigst?
Vi fortsætter dagens kursus med at se nærmere på, hvem vores interessenter er, og hvilke interesser de har i vores projekt. Med afsæt i vores kortlægning analyserer vi interessentlandskabet. Det danner grundlag for, at vi kan få prioriteret interessenterne i projektets forskellige faser. Vi kigger også nærmere på et værktøj, som kan hjælpe os med belyse, hvor stor indflydelse og påvirkning forskellige interessenter har på projektet.
12:00-12:50 Frokost
12:50-13:40 Sådan laver du en handlingsplan
Her kigger vi nærmere på den handlingsplan, som skal laves for håndtering af interessenter. Handlingsplanen skal også belyse, hvordan vi skal gå i dialog med interessenterne, hvordan rollerne i arbejdet med interessenter fordeles samt løbende opfølgning på interessenter og initiativer.
13:40-13:50 Kort kaffepause
13:50-14:40 Tingbjerg: Et område med fællesskaber som omdrejningspunkt
Frem mod år 2030 flytter flere tusinde nye beboere til Tingbjerg i nybyggede private ejer- og lejerboliger, som supplerer de eksisterende almene boliger. Området kommer derfor til at huse op mod 10.000 beboere i alt, og projektet har derfor et særligt fokus på at udvikle fællesskaber mellem beboerne i almene og private boliger. I dette oplæg bliver vi præsenteret for projektet med fokus på, hvordan man håndterer interessenter og brugere, der bl.a. skal genhuses, have mange nye naboer og stå overfor nye initiativer, som skal fremme fællesskaberne i bydelen.
Helle Sinding-Jensen, udviklings- og kommunikationschef, FSB og Marianne Vittrup, byudviklingschef i Tingbjerg, FSB og SAB
14:40-14:55 Eftermiddagspause
14:55-15:45 Nyt OUH: Særligt fokus på brugerinvolvering
Et hospital har mange interessenter og særligt husets mange brugere er vigtige at have fokus på før, under og efter projektet. Det gør sig også gældende for Nyt OUH, hvor man undervejs i processerne sørger for at involvere både medarbejdere, patienter og pårørende i udviklingen og forberedelserne. Involveringen sikrer bl.a., at hverdagens viden også inddrages på både patientstuerne, operationsstuerne m.m. Vi skal her høre mere om projektets interessenthåndtering og brugerdialog.
Kenneth Holm, projektdirektør, Nyt OUH
15:45-16:00 Afrunding
Vi slutter kurset af med en kort opsamling af pointer fra dagen.
Christine Skovgaard Madsen, områdechef, Bygherreforeningen og Mathilde Lykke Bülow, indehaver og seniorrådgiver, Concise
16:00 Tak for i dag
Ret til ændringer forbeholdes
Praktisk
Arrangementet er inklusiv morgenkaffe, frokost og eftermiddagskaffe. Læs mere om praktisk information.
Der er mulighed for at deltage online i dette arrangement. Skriv gerne til info@bygherreforeningen.dk, hvis du vil deltage online i arrangementet.
Tilmeldingsvilkår
Du kan frit flytte eller afmelde dig et arrangement indtil 30 dage før arrangementets start.
Efter de 30 dage er tilmeldingen bindende og du vil modtage en faktura på det fulde beløb.
Er du alligevel forhindret i at deltage f.eks. på grund af sygdom, er du naturligvis velkommen til at sende en anden fra din virksomhed i dit sted. Du skal blot sende en e-mail til Rikke Mønster rsm@bygherreforeningen.dk og oplyse om ændringen.
Ved udeblivelse fra et arrangement faktureres deltageren for det fulde beløb
Ved uforudsete hændelser (f.eks. ved undervisers sygdom) eller manglende tilmeldinger kan arrangementet flyttes eller aflyses. Bliver arrangementet flyttet til en anden dato, har du mulighed for at framelde dig uden beregning