I 2022 lancerede Bygherreforeningen dette nye efteruddannelsesforløb til arbejdsmiljøkoordinatorer i byggeriet.
Forløbet henvender sig til arbejdsmiljøkoordinatorer med minimum et par års erfaring. Måske du har været i rollen et par år, men har brug for at blive fortrolig med Best Practice på området. Måske du har adskillige års erfaring bag dig og nu er klar til at tage en mere strategisk og proaktiv tilgang til din rolle og indsats.
Efteruddannelsen bidrager til at give dig:
- Indblik i centrale praksisser for succesfuld arbejdsmiljøkoordinering
- Styrket bevidsthed om din egen praksis og muligheder for positionering
- Øget opmærksomhed på effektfulde virkemidler og metodikker
- Indsigt i arbejdsmiljøkoordinators organisatoriske albuerum og muligheder for at skabe indflydelse, fremdrift og lydhørhed for den gode arbejdsmiljøindsats
Om forløbet
Succesfuld arbejdsmiljøkoordinering er et væsentligt aktiv for bygherreorganisationen. Både i forhold til sikkerhed og sundhed i projekterne, men også i forhold til at sikre kvalitet og økonomi i projektet. Rollen som arbejdsmiljøkoordinator kan dog være meget kompleks og svær at sætte faste standarder for. Store forskelle i rammer og ressourcer fra projekt til projekt, og et komplekst landskab af interessenter og snitflader, kan gøre det udfordrende at lede indsatser, så de opnår den ønskede tyngde og effekt.
Denne efteruddannelse er udviklet i et samspil mellem Bygherreforeningen, Nationalt Forskningscenter for Arbejdsmiljø og Byggeriets Arbejdsmiljøbus og har til formål at styrke deltageren i rollen som arbejdsmiljøkoordinator. Undervejs præsenteres du som deltager for en række udvalgte praksisser, værktøjer og metodikker. Vi dykker ned i det, der er svært og sætter fokus på arbejdsmiljøkoordinators muligheder for at positionere sig og skabe opbakning, blandt andet gennem en mere strategisk måde at indgå i relationer og samarbejder på.
Forløbet finder sted over to dage og er opbygget omkring nyeste forskning på arbejdsmiljøområdet, gæsteoplæg og workshops, der giver rig mulighed for at relatere nye input og metodikker til egen praksis.
Program: Dag 1
Ankomst og morgenmad fra kl. 09:00
09:30 – 09:45 Velkomst
Hanne Ullum, vicedirektør i Bygherreforeningen
09:45-10:45 Præsentation og introduktion til forløbets opbygning og nedslagspunkter
Vi lægger fra start med en kort præsentationsrunde og introduktion til forløbets formål og opbygning.
Karen Marie Fiirgaard, erhvervspsykolog, cand.psych. aut., autoriseret arbejdsmiljørådgiver og forløbets gennemgående facilitator
10:45-11:00 Formiddagspause
11:00-12:15 Relationelle praksisser for succesfuld arbejdsmiljøkoordinering
Arbejdsmiljøprofessionelle har ingen fast faglig identitet og med store udsving i rammer og ressourcer fra projekt til projekt bliver arbejdsmiljøkoordinatorens opgave på én gang meget kompleks og svær at sætte faste standarder for. Et forskningsprojekt har dog kortlagt en række helt centrale praksisser, som kendetegner den succesfulde arbejdsmiljøkoordinator. Hvad det er for praksisser, hører du meget mere om i dette indlæg.
Jeppe Zielinski Nguyen Ajslev, seniorforsker, cand.scient.soc. ph.d., Det Nationale Forskningscenter for Arbejdsmiljø
12:15-13:15 Frokost
13:15-14:30 Workshop: De seks praksisser – i praksis
Med udgangspunkt i deltagernes egen hverdag og praksis dykker vi ned i hvilke muligheder, der kan ligge i at arbejde aktivt med de seks relationelle praksisser.
Faciliteret af Karen Marie Fiirgaard og med deltagelse fra Jeppe Zielinski Nguyen Ajslev, Det Nationale Forskningscenter for Arbejdsmiljø & Signe Mehlsen, Byggeriets Arbejdsmiljøbus
14:30-14:45 Eftermiddagskaffe
14:45-15:45 Gæsteoplæg: Arbejdsmiljø i et bygherreperspektiv
I dette oplæg får vi inspiration fra en bygherreorganisation, der arbejder aktivt med rollefordelingen mellem arbejdsmiljøkoordinatoren og bygherreorganisationen.
Anne Margrethe Anttila, chefkonsulent, arbejdsmiljø, MKB, Københavns Kommune og medlem af Bygherreforeningens Arbejdsmiljøudvalg
Spørgsmål og refleksion i plenum
15:45-16:00 Opsamling, tak for i dag og på gensyn på Dag 2
Ret til ændringer forbeholdes
Program: Dag 2
Ankomst og morgenmad fra kl. 09:00
09:30-10:15 Velkommen tilbage og introduktion til Dag 2
Vi starter dagen med en kort opsummering på pointer fra Dag 1 og vender læring og opmærksomhedspunkter fra hjemmeopgaven mellem Dag 1 og Dag 2.
Karen Marie Fiirgaard, erhvervspsykolog, cand.psych. aut., autoriseret arbejdsmiljørådgiver og forløbets gennemgående facilitator
10:15-12:00 Arbejdsmiljøkoordinators organisatoriske albuerum og beføjelser
At få tilstrækkelig indflydelse på projektet kræver, at man får opbygget en solid infrastruktur i arbejdsprocesser og brugt de rette værktøjer på det rette tidspunkt. Men hvordan sikrer man, at man får det mest mulige ud af de værktøjer, der er til rådighed? Vi fortsætter formiddagens program med et kig ind i arbejdsmiljøkoordinatorens værktøjskasse. Vi dykker ned i en række udvalgte problematikker og værktøjer og ser nærmere på arbejdsmiljøkoordinatorens albuerum og muligheder for at præge processer og beslutninger.
Signe Mehlsen, konsulent i videntjeneste, Byggeriets Arbejdsmiljøbus
Spørgsmål og refleksion i plenum
12:00-13:00 Frokost
13:00-14:15 Gæsteoplæg: Værdien af den gode metodik
Det at træde ind i arbejdsmiljøkoordinatorrollen for bygherre under projekteringen kræver, at man som AMK(P) er i stand til at navigere sikkert i et komplekst landskab af interessenter. Relationer, rammer og udfordringer kan variere betydeligt fra projekt til projekt, men fælles for arbejdet i forskelligt opbyggede projektorganisationer er, at en stringent metodik kan skabe ro omkring både arbejdsmiljøindsatsen under projekteringen og de mennesker, som skal spille ind i og bidrage til den. Men hvad kræver det at få opbygget og fastholde en god metodik? Hvad bør tænkes ind, og hvordan kan den gode metodik understøtte en god og helhedsorienteret forebyggelsesindsats?
Leif Pugé, fagleder, arbejdsmiljø hos JL Engineering A/S og medlem af Bygherreforeningens Arbejdsmiljøudvalg
Spørgsmål og refleksion i plenum
14:15-14:30 Eftermiddagskaffe
14:30-15:30 Afsluttende workshop: Den omvendte brainstorm
På baggrund af de samlede input fra de to undervisningsdage inviteres deltageren til at tage del i en omvendt brainstorm. Formålet med denne sidste praktiske øvelse er at få identificeret, hvad der ligger af eventuelle barrierer for at få skabt en god arbejdsmiljøindsats – og hvordan de kan tydeliggøres og håndteres allerede helt fra start.
15:30-16:00 Opsamling på de to dage og evaluering
Oven på de to dages undervisning samler vi op i plenum. Hvad har du som deltager bidt særligt mærke i? Bruger du din energi de rigtige steder, og hvor ser du mulighed for at skabe et endnu stærkere fundament for din indsats?
Begge ved facilitator Karen Marie Fiirgaard
16:00 Tak for denne gang
Ret til ændringer forbeholdes
Facilitator
Karen Marie Fiirgaard, erhvervspsykolog, cand.psych. aut., autoriseret arbejdsmiljørådgiver
Karen Marie har 25 års erfaring i at skabe dialog, gensidig forståelse og fælles levedygtige løsninger, hvor mennesker er sammen. Hun er godkendt af Arbejdstilsynet som autoriseret arbejdsmiljørådgiver inden for det psykosociale arbejdsmiljø. Karen Marie har mange års erfaring som underviser og facilitator og er bl.a. beskikket censor på Master uddannelsen i Positiv Psykologi på Aarhus Universitet.
Oplægsholdere
Jeppe Zielinski Nguyen Ajslev, seniorforsker, cand.scient.soc. ph.d., Det Nationale Forskningscenter for Arbejdsmiljø
Anne Margrethe Anttila, chefkonsulent, arbejdsmiljø, MKB, Københavns Kommune og medlem af Bygherreforeningens Arbejdsmiljøudvalg
Signe Mehlsen, konsulent i videntjeneste, Byggeriets Arbejdsmiljøbus
Leif Pugé, fagleder, arbejdsmiljø hos JL Engineering A/S og medlem af Bygherreforeningens Arbejdsmiljøudvalg
Praktisk
Datoer, efterår 2024
Dag 1: Torsdag den 26. september 2024
Dag 2: Tirsdag den 5. november 2024
Efteruddannelsesforløbet afvikles over to dage på datoerne den 26. september og den 5. november 2024. Deltagerne skal derudover beregne en ekstra dag til gruppearbejde mellem Dag 1 og Dag 2. Begge undervisningsdage afholdes i København og inkluderer morgenkaffe, frokost og eftermiddagskaffe. Læs mere om praktisk information.
Tilmeldingsvilkår
Når du tilmelder dig et uddannelsesforløb fra Bygherreforeningen modtager du en bekræftelse med det samme, og du er herefter tildelt en plads på forløbet.
Deltagergebyret faktureres tidligst 14 dage før forløbets første kursusdag. Du kan frit flytte eller afmelde dig hele forløbet indtil 30 dage før den første kursusdag.
Efter de 30 dage er tilmeldingen bindende og du vil modtage en faktura på det fulde beløb.
Er du alligevel forhindret i at deltage en af kursusdagene f.eks. på grund af sygdom, er du naturligvis velkommen til at sende en anden fra din virksomhed i dit sted. Du skal blot sende en e-mail til Rikke Mønster rsm@bygherreforeningen.dk og oplyse om ændringen.
Ved udeblivelse fra forløbet faktureres deltageren for det fulde beløb
Ved uforudsete hændelser (f.eks. ved undervisers sygdom) eller manglende tilmeldinger kan arrangementet flyttes eller aflyses. Bliver arrangementet flyttet til en anden dato, har du mulighed for at framelde dig uden beregning.